Gid Randers Lærde Skole må stå til evig tid

Forord
(ved gymnasiesekretær Lise-Lotte T. Hjermitslev, april 2020.)

Historien om besættelsestiden på Randers Statsskole og de mennesker, hvis skuldre vi står på
Når du på en måske søvnig morgen går ind ad den store port i skolens vestfløj, og derefter går op ad trapperne til stueetagen eller 1. sal, måske ligeud igennem skolegården eller ned ad trappen til højre, ned i kantinen efter en kop morgenkaffe, så tænker du helt sikkert ikke på, at der for snart 75 år siden i selvsamme port, var pigtråd og skyttegrave. Den 9. april 2020 er det 80 år siden, at skolen stod over for fem turbulente år i forbindelse med tyskernes besættelse af Danmark under 2. Verdenskrig. Tyskerne beslaglagde Randers Statsskole før krigens slutning. I det, du i dag kender som Café Hack, var der køkken, og brændet til de store komfurer, blev taget fra hylderne i fysik. I Krags Hjørne, hvor du måske sidder og spiser din frokost, var der vagtstue for de tyske soldater. På din vej rundt på skolen, hvor der nu er lyst og lækre kunstværker på væggene, hang de tyske jernkors, og i klasselokalerne, hvor du i dag følger undervisningen på den studieretning, du har valgt, lå de tyske soldater og sov i halm.

Det her er historien om modige elever og medarbejdere, hvoraf 17 satte livet til i kampen for friheden. Det er historien om kampen for at opretholde det normale i det unormale, om håbet og troen. Om befrielsen, der endelig kom.

Dette er historien om en tid og dens mennesker, hvis skuldre vi aldrig må glemme, vi står på.
Rigtig god læselyst!

Skolens vestport

Uddrag fra Randers Statsskoles 450-års jubilæumsbog: Randers Statsskole i det 20. århundrede af lektor Palle Kirk.