Det er vigtigt for os, at du trives på Randers Statsskole og bliver en del af det skole-, hold- og klassefællesskab, der er en forudsætning for al undervisning. Som skole skal vi til enhver tid hjælpe dig til at gennemføre gymnasiet under så gode forhold og med så godt et resultat som muligt. Og derfor reagerer vi også, hvis du ikke kommer i skole. I nogle tilfælde kan det nemlig være tegn på, at du ikke har det godt.
Skolen har regler for mødepligt og en fraværspolitik, som vi her informerer om.
-
Kære elev
Det er vigtigt for os, at du trives på Randers Statsskole og bliver en del af det skole-, hold- og klassefællesskab, der er en forudsætning for al undervisning. Som skole skal vi til enhver tid hjælpe dig til at gennemføre gymnasiet under så gode forhold og med så godt et resultat som muligt. Og derfor reagerer vi også, hvis du ikke kommer i skole. I nogle tilfælde kan det nemlig være tegn på, at du ikke har det godt.
I gymnasiet er der mødepligt til alle timer
Når du møder hver dag til timerne, velforberedt og engageret, er du med til at sikre undervisningens kvalitet og indhold. Det er et fuldtidsarbejde at læse og studere. I nogle sammenhænge kan du måske selv bestemme, hvornår og hvordan. Men i skolen bestemmer fællesskabet. Derfor er der i udgangspunktet mødepligt til alle timer, og der findes ikke i loven en fast procentgrænse for, hvor meget fravær du må have. Det skyldes ikke mindst, at elever er forskellige, har forskellig baggrund og forskellige forudsætninger – og derfor også skal behandles forskelligt.
Alligevel skønner vi, at det er vigtigt med faste holdepunkter. Derfor skal du som elev vide, at vi – når dit fravær når 8 % – vurderer, om det skal have konsekvenser. Herunder får du meget mere information om mødepligt og fravær og eventuelle konsekvenser, og du kan læse om, hvordan du, dine lærere, studievejleder og ledelse tager hånd om et eventuelt fravær. I det sidste afsnit kan du læse om de sanktioner, som skolen kan iværksætte, hvis fraværet er for højt.
Dit ansvar
a. Registrering af fravær fra undervisningen
Hvis du er fraværende i en time, registrerer din faglærer det i Lectio. Du selv, dine lærere, din studievejleder og uddannelseschef kan på den måde følge med i fraværet. Du har herefter pligt til skriftligt at begrunde fraværet i Lectio (under: Fraværsårsag). Fravær kan fx skyldes:
· Sygdom
· Problemer eller mistrivsel
· Deltagelse i skolearrangerede aktiviteter
I princippet er der ikke forskel på fravær. Fravær registreres som fravær, uanset årsag.
b. Anden form for aktivitet
Hvis du ikke kan deltage i undervisningen, fordi du deltager i skolearrangerede aktiviteter, der sidestilles med undervisning, fx elevrådsmøder eller udvalgsmøder, hvis du er indkaldt til møde med studievejleder eller uddannelseschef, eller hvis du deltager i skolearrangerede aktiviteter som idrætsstævner, musikarrangementer eller studiepraktik på de videregående uddannelser, kan du få godskrevet dit fravær. Du skal, hvis det er tilfældet, selv henvende dig på kontoret.
c. Fravær i forbindelse med skriftligt arbejde
I løbet af gymnasietiden skal du aflevere en del skriftlige opgaver, og gymnasielovgivningen har fastsat, hvor mange det drejer sig om i de enkelte fag. Da opgaverne naturligvis er en del af undervisningen, har du pligt til at aflevere dem. Manglende afleveringer tæller også som fravær og registreres i Lectio. Ved skoleårets start lægger lærerne datoer for årets skriftlige afleveringsopgaver i Lectio. De tilstræber en jævn fordeling. I Lectio kan du se en samlet oversigt over dine afleveringer, så du har god mulighed for at planlægge arbejdet og udvise selvstændig og konstruktiv adfærd.
Hvis du helt undtagelsesvist og med god grund ikke kan overholde en afleveringsfrist for en opgave, skal du i god tid tage kontakt til din lærer.
d. Skrivestue
Hvis du er bagud med skriftlige opgaver, vurderer dine lærere, hvordan du bedst kan hjælpes ud af et uheldigt mønster, hvor manglende opgaver hober sig op. Der kan være tale om:
· At I aftaler en ny afleveringsfrist.
· At din lærer sender dig ’på gangen’, så du kan skrive opgaven i timen – og aflevere umiddelbart efter timen.
· At læreren aftaler med uddannelseschefen, at du skal i ’skrivestue’ – dvs. skrive opgaven på skolen i mellemtimer eller evt. efter skoletid.
e. Fraværsstatus
Du kan (og skal) selv holde øje med dit fravær i Lectio. Du skal altid kigge i første kolonne (under ”Opgjort”), som er den procentsats, som studievejledere og ledelse er opmærksomme på.
Håndtering af fravær
Der er mange, der er opmærksomme på dit fremmøde og fravær – og dermed på din trivsel! Det er vigtigt at understrege, at lærere, administration, studievejledere og ledelse er til for at hjælpe dig til at få det bedste ud af din skolegang.
a. Studievejlederne
Randers Statsskole har fire studievejledere, Katja Stoltenberg, Annette Hyldal Dam, Søren Ørum Schmidt og Helle Bertelsen. Hver klasse har tilknyttet en studievejleder, som bl.a. er opmærksom på fravær og trivsel og indkalder dig til samtale, når de er bekymrede, og/eller når dit fravær er på 8 procent.
Studievejlederne har faste træffetider i skolens Vejledningshus. Du kan se træffetiderne i Lectio i studievejlederens skema. Både du og dine forældre er altid meget velkomne til at kontakte studievejlederen.
b. Lærerne
Dine lærere har pligt til løbende at registrere alt fravær i Lectio. Manglende afleveringer af skriftlige opgaver registreres også i Lectio. Det er læreren, der fastsætter afleveringsfristen for skriftlige opgaver, og også læreren, der afgør, hvorvidt du i særlige tilfælde kan få en ekstra frist, eller hvorvidt det er hensigtsmæssigt, at du skriver opgaven i ’skrivestue’.
c. Ledelsen
Ledelsen består pt. af rektor Mogens Pold, vicerektor Lise Bitsch Holm og uddannelseschef Torben Bove Quist. Klassens tilknyttede leder har bl.a. opsyn med fraværet.
Hver anden måned (tidspunktet fremgår af Lectio) undersøger studievejledere og ledelse alle elevers fravær ved hjælp af Lectio og tilbagemeldinger fra lærerne og er her opmærksom på både det samlede fravær og fraværet i enkeltfag. Det er helt afgørende, at du selv har redegjort for årsagen til fraværet, så der kan tages hensyn til, at du fx har været syg.
Konsekvenser
· Samtale eller mundtlig advarsel
Når dit fravær er på 8 procent, indkaldes du til en samtale, og studievejlederen vurderer, hvorvidt du skal tildeles en ”mundtlig advarsel”. Denne advarsel er en påmindelse om, at skolen (lærere, studievejledere og ledelse) er opmærksomme på og bekymrede for dit fravær. Det er samtidig et varsel om, at du kan forvente en ny, ”skriftlig advarsel”, hvis dit fravær ikke bringes ned. Det fremgår efterfølgende af Lectio, at du har fået en advarsel. Hvis du er under 18 år, kontakter skolen også dine forældre.
· Skriftlig advarsel og varsel om ophør af evt. SU
Hvis dit fravær herefter ikke bringes ned, får du en partshøring/skriftlig advarsel af skolens ledelse. Det en alvorlig påmindelse til dig om, at dit fravær fortsat er for højt. Det fremgår efterfølgende af Lectio, at du har fået en skriftlig advarsel. Er du endnu ikke fyldt 18 år, orienteres dine forældre.
Af den skriftlige advarsel fremgår det også, at forsømmelser/manglende studieaktivitet kan få konsekvenser for udbetalingen af SU. Hvis du er fyldt 18 år, modtager du Statens Uddannelsesstøtte/SU så længe du er studieaktiv. Hvis skolen vurderer, at du grundet forsømmelser og manglende aflevering af opgaver, ikke kan anses for studieaktiv, advares du i den skriftlige advarsel om, at skolen påtænker at meddele SU-styrelsen, at SU stopper.
· Ophør af SU, endelig meddelelse
Skolen meddeler SU-styrelsen, at udbetalingen af SU skal stoppe.
· Partshøring/varsel vedr. påtænkt henvisning til aflæggelse af prøve i alle fag Varsling om prøve i alle fag betyder, at dit fravær er så højt, at ledelsen i samråd med din studievejleder overvejer at indstille dig til eksamen ’på særlige vilkår’. Det vil sige, at du skal til eksamen i alle de fag, du afslutter det pågældende år. Når du varsles, får du samtidig ret til skriftligt at udtale dig om årsagen til dit fravær.
På baggrund af din redegørelse/udtalelse og eventuel dokumentation fra fx læge eller psykolog beslutter ledelsen, om du skal aflægge eksamen i alle fag. Er du endnu ikke fyldt 18 år, orienteres dine forældre.
· Meddelelse om henvisning til aflæggelse af eksamen i alle fag
Hvis ledelsen beslutter, at du skal til eksamen i alle fag, betyder det:
– at du ikke får årskarakterer i de fag, du afslutter
– at du skal til eksamen i alle de fag, der afsluttes det pågældende skoleår
I gymnasiet får man både årskarakterer og eksamenskarakter i de fag, der ’udtrækkes’ til eksamen. Hvis dit fravær er så højt, at lærerne vanskeligt kan give dig en årskarakter, skal du til eksamen. Det er baggrunden for ’særlige vilkår’.
· Varsel om påtænkt bortvisning
Fortsætter du med at forsømme, kan ledelsen overveje at bortvise dig fra skolen. Du får et varsel/en partshøring i den forbindelse.
· Bortvisning
Ledelsen beslutter at bortvise dig fra undervisningen. Ønsker du alligevel at gå til eksamen, skal du tilmelde dig som selvstuderende.
Særligt om fravær i idræt
Idræt er et obligatorisk fag i det almene gymnasium, og det er netop særligt for stx, at alle elever har idræt igennem alle tre gymnasieår.
Det centrale i faget er den fysiske aktivitet, og i undervisningen lærer eleverne om træningsformer og metoder, udvikler fysiske færdigheder og får forståelse for idrættens betydning for sundheden. Idrætsundervisningen bidrager også til, at eleverne oplever glæden ved bevægelse – ikke mindst sammen med andre, og faget er på den måde med til at fremme elevernes sociale kompetencer og samarbejdsevne.
Den fysiske aktivitet understøttes af teori, og eleverne lærer at kombinere den praktiske erfaring med teoretisk viden om træning og sundhed, livsstil og idrætsvaner.
Idrætsfaget i gymnasiet bidrager sammen med de øvrige fag således til elevernes almendannelse og studiekompetence, og ligesom i alle andre fag tager undervisningen højde for, at elever møder faget med forskellige forudsætninger.
Aktiv eller alternativ deltagelse
Idrætsfaget er for alle, og derfor deltager alle elever i udgangspunktet i idræt – og altså også elever, der midlertidigt er skadede. På Randers Statsskole skelner vi mellem begreberne aktivt og alternativt deltagende.
Normalt tager alle elever del i både de fysiske og teoretiske aspekter i undervisningen og er dermed aktivt deltagende.
Elever, der er skadede, regnes for alternativt deltagende. I en sådan situation kan eleven ikke indgå i alle fysiske øvelser, men skal forsøge ”aktivt” at opnå en forståelse for øvelserne samt de tekniske, taktiske og teoretiske aspekter af undervisningen. Det er elevens ansvar at træffe nærmere aftale med idrætslæreren, der så naturligvis vil hjælpe eleven i den givne situation. En elev, der i en periode har været alternativt deltagende under et bestemt forløb, kan komme til eksamen i forløbet.
Både aktivt og alternativt deltagende elever møder omklædte ved timens start, med mindre en eventuel skade har et sådant omfang, at det giver ringe mening.
Hel eller delvis fritagelse for idræt
I nogle tilfælde kan elever have en varig funktionsnedsættelse eller en skade af så betydeligt et omfang, at det kan komme på tale enten at fritage en elev fra hele den praktiske del af idrætsundervisningen, eller helt at fritage eleven fra faget. I sidstnævnte tilfælde skal eleven have et ’erstatningsfag’. I sådanne særlige tilfælde vurderer skolen i samråd med eleven og på baggrund af lægelig dokumentation, hvordan eleven bedst hjælpes i den givne situation.
-
Målsætning
På Randers Statsskole arbejder vi løbende på at udvikle håndteringen af elevfravær. Formålet er at minimere fraværet, så alle elever lærer mest muligt og oplever et tilhørsforhold til skolen og klassen – og dermed i sidste ende gennemfører gymnasiet med så godt et resultat som muligt.
I de seneste skoleår har det samlede fravær for 1.g-årgangen været omkring 6.0 procent, mens fraværsprocenten har været højere for 2. og 3.g’s vedkommende. Vi arbejder derfor på at fastholde og styrke elevernes trivsel og fremmøde på alle klassetrin, således at den samlede fraværsprocent ikke overstiger 6 procent.
Når det er sagt, så er det naturligvis i alle henseender skolens opgave at tage hensyn til hver enkelt elevs livssituation og vilkår.
Politik
Skolen arbejder altid på at udvikle håndteringen af elevfravær. Formålet er at minimere elevernes fravær, så de lærer mest muligt og oplever et tilhørsforhold til skolen og klassen – og dermed i sidste ende gennemfører gymnasiet med så godt et resultat som muligt.
Nedenstående ’fraværspolitik’ står ikke alene, men er et supplement til øvrige fastholdelsestiltag.
Elever har ifølge gymnasieloven pligt til at møde til al undervisning og pligt til at aflevere skriftlige opgaver. Loven fastsætter altså ikke en ’procentsats’ for et tilladeligt fravær, ligesom der principielt ikke skelnes mellem ’lovligt’ og ’ulovligt’ fravær: Elever og kursister har mødepligt og pligt til at deltage aktivt i undervisningen. Institutionens leder er forpligtet til at gribe ind over for elevers fravær (Lov om gymnasiale uddannelser kapitel 5 § 42 samt Bekendtgørelse om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser).
Opgaver og ansvar
Elever
Hvis en elev er fraværende, skal han/hun selv anføre årsagen til fraværet i Lectio, fx sygdom.
I nogle tilfælde sidestilles skolearrangerede aktiviteter med den almindelige undervisning, fx elevrådsmøder eller udvalgsmøder i skoletiden, samtaler med studievejleder eller uddannelsesleder, ekskursioner, studiepraktik, musik- eller idrætsarrangementer. Det er dog i disse tilfælde elevens eget ansvar at gøre rede herfor og henvende sig på kontoret for at dette kan registreres.
Elever kan til enhver tid følge med i fraværet og ’fraværskurven’ via Lectio. Her findes også en oversigt over de kommende skriftlige afleveringsopgaver.
Lærere
Elevfravær fra timer
Når en elev har et stort fravær, giver det altid anledning til bekymring. Lærerne følger med i elevernes fravær generelt og giver besked til klassens teamlærere, studievejleder og uddannelseschef, hvis der tegner sig et uheldigt mønster, som kan være tegn på, at eleven mistrives eller måske er på vej ud af skolen.
Den enkelte faglærer registrerer elevfravær i Lectio i begyndelsen af hver time. Elever, der ikke er til stede i timen, får 100 % fravær. Elever, der kommer for sent til en undervisningstime/går før tiden, får fravær for 45 min.
Manglende aflevering af skriftlige opgaver
Alle gymnasieelever skal som led i undervisningen aflevere et vist antal skriftlige opgaver igennem det 3-årige forløb i de fag, der har en skriftlig dimension. Læreren skal omregne de skriftlige opgaver til ’fordybelsestimer/tid’. Der er forskel på, hvor meget fordybelsestid hver klasse/studieretning har, men elever kan altid spørge enten deres lærer eller på kontoret.
Ved skoleårets start opretter klassernes/holdenes lærere opgaverne i Lectio og anfører omfanget af fordybelsestid og afleveringsfrist. Som hovedregel afleverer eleverne opgaverne elektronisk via Lectio til den fastsatte afleveringsfrist.
En lærer og en elev kan aftale en anden afleveringsfrist, hvis årsagen er rimelig, og hvis eleven henvender sig i god tid. Læreren noterer i disse tilfælde aftalen i elevnoten i Lectio.
Hvis en lærer umiddelbart efter fristens udløb kan konstatere, at en elev ikke har afleveret en given opgave, har læreren flere muligheder. Hensigten er i alle tilfælde at hjælpe eleven til at bryde et evt. uheldigt afleveringsmønster, hvor skriftlige opgaver hober sig op.
- Læreren vurderer, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at aftale en ny afleveringsfrist.
- Læreren vurderer, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at sende eleven ’på gangen’ for at skrive opgaven. Er dette tilfældet, aftaler læreren med eleven, at opgaven – uanset om den er færdig eller ej – afleveres umiddelbart efter lektionen. Eleven får ikke fravær for den pågældende time.
- Læreren vurderer, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at bede elevens/klassens uddannelseschef om at træffe nærmere aftale med eleven om afleveringen af manglende opgaver. I praksis vil det betyde, at eleven skal skrive opgaven i mellemtimer eller i timer uden for skoletiden (i ’skrivestue’).
- Læreren vurderer, om der er behov for mere individuelle hensyn – og orienterer i så fald klassens uddannelseschef.
Når en elev afleverer en opgave, registrerer læreren opgaven i Lectio som ”afleveret 0% fravær”, uanset om opgaven er afleveret for sent.
Studievejledere
Klassens tilknyttede studievejleder er særligt opmærksom på eleverne – på deres skolegang, deres trivsel, udbytte og fravær. Når forsømmelserne vurderes som problematiske, indkalder studievejlederen eleven til en samtale og 1. varsel og sørger for, at den tilknyttede uddannelsesleder får besked. Samtaler/fastholdelsestiltag noteres i Lectio under den enkelte elevs fraværsside. Studievejlederen skriver relevante oplysninger til de øvrige lærere i klassekonferencen i FC og iværksætter tiltag, der kan hjælpe og støtte eleven. Studievejlederen deltager i lærerforsamlingsmøder sammen med teamlærere og ledelse.
Uddannelseschefer
Klassens tilknyttede uddannelseschef undersøger på fastsatte tidspunkter (ca. hver femte uge) klassens samlede og enkeltelevers fravær, men er også opmærksom på elevfravær i enkeltfag. Det er studievejlederens og uddannelseschefens ansvar at være opmærksom på hver enkelt elev og – om nødvendigt – at iværksætte sanktioner både i forbindelse med det samlede fravær, ved fravær i enkeltfag og ved skriftligt fravær.
Sanktioner
I første omgang indkaldes eleven til en samtale og modtager første mundtlige varsel, samtidig med, at forældrene kontaktes, såfremt eleven er under 18. Sker der herefter ikke forbedringer, er proceduren/rækkefølgen normalt som følger:
- Partshøring/skriftlig advarsel
Er eleven under 18 år, orienteres elevens forældre
- Varsel om fratagelse af SU (for elever over 18)
- Fratagelse af SU
- Partshøring/varsel vedr. påtænkt henvisning til aflæggelse af prøve i alle fag
- Prøve i alle fag, endelig meddelelse
- Varsel vedr. påtænkt bortvisning
- Bortvisning
Sanktionerne iværksættes altid efter konkret vurdering og i relation til den konkrete sag.
Samtaler/fastholdelsestiltag/sanktioner noteres i Lectio under den enkelte elevs fraværsside, ligesom relevante oplysninger efter samtykke fra eleven kan viderebringes til relevante lærere.
Ledelsen, RS, januar 21