Bestyrelsen, Randers Statsskole
Bestyrelsesformand:
- Jonas Dahl, hospitalsdirektør, Regionshospitalet Randers, udpeget af bestyrelsen som repræsentant med særlig tilknytning til skolen
Næstformand:
- Søren Høirup, forretningschef, udpeget af Erhverv Randers
Menige medlemmer:
- Peter Ebert Andersen, adjunkt, udpeget af Aarhus Universitet
- Merete Østergaard, forstander, udpeget af Randers Kommune
- Anne Mellemkjær Rasmussen, viceskoleleder, Forberedelsesskolen, udpeget af bestyrelsen som repræsentant for grundskolen
- Anne-Mette Høtbjerg Bindesbøl, lærerrepræsentant, Randers Statsskole.
- Helle Bertelsen, lærerrepræsentant, Randers Statsskole (uden stemmeret)
-
Victor Kvist Loft Pedersen , elevrepræsentant, Randers Statsskole (med stemmeret)
-
Matilda Schmitt, elevrepræsentant, Randers Statsskole (uden stemmeret)
Herudover deltager:
- Mogens Pold, rektor (som sekretær, uden stemmeret)
- Lise Holm, vicerektor (som referent, uden stemmeret)
-
Vedtægter for Randers Statsskole (offentliggjort 13. december 2017)
Kapitel 1: Navn, hjemsted og formål
§ 1. Randers Statsskole er en selvejende institution inden for den offentlige forvaltning med hjemsted i Randers kommune, Region Midtjylland, og omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. Institutionens CVR-nummer er 29548269.
§ 2. Institutionen er oprettet den 1. januar 2007 ved Randers Statsskoles overgang fra at være en amtskommunal institution til en selvejende institution som led i kommunalreformen.
§ 3. Institutionens formål er i overensstemmelse med dens udbudsgodkendelser og lovgivningen at udbyde gymnasiale uddannelser. Institutionens aktuelle udbud af uddannelser fremgår af det til vedtægten vedhæftede bilag med bestyrelsens underskrifter.
Stk. 2. Institutionen kan i tilknytning til de uddannelser, den er godkendt til at udbyde, jf. stk. 1, gennemføre indtægtsdækket virksomhed i overensstemmelse med budgetvejledningens regler herom og de regler herom, som er fastsat Ministeriet for Børn og Undervisning.
Kapitel 2: Bestyrelsens sammensætning
§ 4. Institutionen ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer med stemmeret. Desuden har bestyrelsen to medlemmer uden stemmeret. Medlemmer med stemmeret skal være myndige.
Stk. 2. Bestyrelsen sammensættes således:
- 5 udefrakommende medlemmer:
1 medlem, der udpeges af Erhverv Randers.
1 medlem, der udpeges af kommunalbestyrelsen i Randers
1 medlem, der udpeges af Aarhus Universitet
2 medlemmer, der udpeges ved selvsupplering. Det ene medlem kommer fra grundskolen i skolens dækningsområde. Det andet medlem skal have en særlig tilknytning til skolen, eksempelvis gennem forældreskab til nuværende eller tidligere elever, eller en særlig tilknytning til skolens dækningsområde kombineret med en interesse for det almene gymnasium.
- 1 medlem med stemmeret og 1 medlem uden stemmeret, der udpeges af elevrådet blandt deltagere i uddannelse ved institutionen. Elevrådet tager ved udpegningen stilling til, hvilket medlem, som er fyldt 18 år, der har stemmeret.
- 1 medlem med stemmeret og 1 medlem uden stemmeret, der udpeges af og blandt institutionens medarbejdere. Medarbejderne tager ved udpegningen stilling til, hvilket medlem der har stemmeret.
Stk. 3. Bestyrelsen bør have en ligelig sammensætning af kvinder og mænd.
Stk. 4. Medarbejdere og deltagere i uddannelse ved institutionen kan ikke efter stk. 2, nr. 1, udpeges som udefrakommende medlemmer af bestyrelsen.
Stk. 5. Institutionens leder, jf. § 15, der er bestyrelsens sekretær, deltager i bestyrelsesmøderne uden stemmeret.
§ 5. Blandt de udefrakommende medlemmer, jf. § 4, stk. 2, nr. 1, skal der være medlemmer, der har erfaring fra erhvervsliv, grundskolesektor og den videregående uddannelsessektor.
Stk. 2. De udefrakommende medlemmer udpeges i deres personlige egenskab og skal tilsammen have erfaring med uddannelsesudvikling, kvalitetssikring, ledelse, organisation og økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber samt uddannelseskvalitet.
§ 6. Bestyrelsens funktionsperiode er 4 år løbende fra førstkommende 1. maj efter, at valg til kommunalbestyrelser har været afholdt.
Stk. 2. Genudpegning kan finde sted. For medlemmer, der er udpeget ved selvsupplering, kan genudpegning dog kun finde sted én gang. Den nytiltrådte bestyrelse skal have foretaget udpegning af medlemmer, der udpeges ved selvsupplering, senest en måned inde i sin funktionsperiode. Det er formandskabet i den nytiltrådte bestyrelse, der i samarbejde med rektor stiller forslag til de 2 medlemmer, der udpeges ved selvsupplering. Udpegningen godkendes af den nytiltrådte bestyrelse.
Stk. 3. Hvis et medlem ikke længere opfylder betingelserne for at være medlem, jf. § 17 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., skal medlemmet udtræde af bestyrelsen øjeblikkeligt. Den udpegningsberettigede skal hurtigst muligt udpege et nyt medlem for den resterende del af funktionsperioden.
Stk. 4. Hvis en medarbejder eller en deltager i uddannelse ved institutionen ikke længere opfylder betingelserne for at blive udpeget som medlem af bestyrelsen, ophører medlemskabet øjeblikkeligt. Den udpegningsberettigede skal hurtigst muligt udpege et nyt medlem for den resterende del af funktionsperioden.
Kapitel 3: Bestyrelsens opgaver og ansvar
§ 7. Bestyrelsen har den overordnede ledelse af institutionen.
Stk. 2. Bestyrelsen fastlægger institutionens målsætning og strategi for uddannelserne og tilknyttede aktiviteter på kort og på langt sigt samt godkender budget og regnskab.
Stk. 3. Bestyrelsen udarbejder institutionens vedtægt.
§ 8. Bestyrelsen er over for Ministeriet for Børn og Undervisning ansvarlig for institutionens drift, herunder for forvaltningen af de statslige tilskud.
Stk. 2. Bestyrelsesmedlemmerne hæfter ikke personligt for institutionens økonomiske forpligtelser. For bestyrelsens medlemmer gælder dansk rets almindelige erstatningsregler.
§ 9. Bestyrelsen skal forvalte institutionens midler, så de blive til størst mulig gavn for institutionens formål. Inden for dette formål og under de vilkår, der er fastlagt i lovgivningen eller i medfør af denne, disponerer bestyrelsen frit ved anvendelse af de statslige tilskud og øvrige indtægter under ét.
Stk. 2. Institutionens midler anbringes med undtagelse af nødvendig kassebeholdning efter bestemmelserne i § 21, stk. 3 og 4, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Stk. 3. Alle værdipapirer tilhørende institutionen skal være noteret i institutionens navn.
§ 10. Bestyrelsen ansætter og afskediger institutionens leder. Institutionens øvrige personale ansættes og afskediges af bestyrelsen efter indstilling fra lederen. Bestyrelsen kan bemyndige lederen til i nærmere bestemt omfang at ansætte og afskedige institutionens øvrige personale, jf. § 14, stk. 3.
Stk. 2. Bestyrelsen skal følge de af finansministeren fastsatte eller aftalte bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår, herunder om pensionsforhold, for det personale, der er ansat ved institutionen.
§ 11. Bestyrelsen udpeger institutionens interne revisor og foretager revisorskift under iagttagelse af § 42, stk. 3, 2. pkt., og § 43 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Stk. 2. Bestyrelsen underretter Ministeriet for Børn og Undervisning og rigsrevisor om den udpegede interne revisor og om skift af intern revisor.
Kapitel 4: Bestyrelsens arbejde
§ 12. Bestyrelsen vælger blandt de udefrakommende medlemmer, jf. § 4, stk. 2, nr. 1, sin formand og næstformand.
Stk. 2. Formanden – og i dennes fravær næstformanden – indkalder til og leder bestyrelsens møder. Der afholdes mindst 4 møder årligt. Møde skal endvidere afholdes, når mindst 2 bestyrelsesmedlemmer fremsætter krav herom.
Stk. 3. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede. Afgørelser træffes ved simpel stemmeflerhed, jf. dog stk. 4. I tilfælde af stemmelighed er formandens – og i dennes fravær næstformandens – stemme afgørende.
Stk. 4. Til beslutning om ændring af vedtægten, om køb, salg eller pantsætning af fast ejendom og om sammenlægning eller spaltning kræves, at mindst 2/3 af samtlige stemmeberettigede bestyrelsesmedlemmer stemmer herfor.
Stk. 5. Bestyrelsens beslutninger optages i et referat, der underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer. Et bestyrelsesmedlem, der ikke er enig i bestyrelsens beslutning, har ret til at få sin mening ført til referat.
Stk. 6. Bestyrelsens mødemateriale, herunder dagsordener og referater, skal gøres offentligt tilgængelige. Sager, dokumenter eller oplysninger, der er omfattet af lovgivningens bestemmelser om tavshedspligt, må dog ikke offentliggøres. Alle personsager og sager, hvori indgår oplysninger om kontraktforhandlinger med private eller tilsvarende forhandlinger med offentlige samarbejdspartnere, kan undtages for offentliggørelsen, hvis det på grund af sagens beskaffenhed eller omstændighederne i øvrigt findes nødvendigt.
§ 13. Der kan ydes bestyrelsens medlemmer et særskilt vederlag efter de af Ministeriet for Børn og Undervisning fastsatte regler herom.
Stk. 2. Bestyrelsesmedlemmernes rejseudgifter og øvrige udgifter i forbindelse med hvervet afholdes af institutionen efter reglerne om godtgørelse af udgifter ved tjenesterejser i staten.
§ 14. Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden for sit virke. Forretningsordenen skal som minimum fastlægge:
1) Retningslinjer for arbejdsdelingen mellem på den ene side bestyrelsen og den anden side institutionens leder, herunder med angivelse af muligheder for delegering.
2) Procedurer for stillingtagen til institutionens administration, herunder regnskabsfunktionen, den interne kontrol, it, organisering og budgettering, samt institutionens løn- og personalepolitik.
3) Procedure for fremskaffelse af oplysninger, der er nødvendige for opfyldelse af bestyrelsens opgaver samt for bestyrelsens drøftelser om bestyrelsens kompetenceprofil.
4) Procedure for opfølgning på planer, interne og eksterne evalueringer, rapporter om institutionens uddannelsesresultater, budgetter, rapporter om institutionens likviditet, aktivitetsudvikling, finansieringsforhold, pengestrømme m.v.
5) Procedure for og indhold af revisionsprotokol m.v.
6) Procedure for gennemgang af perioderegnskaber og lignende i løbet af regnskabsåret og herunder vurdering af budgettet og afvigelser herfra.
7) Procedure for fremskaffelse af det nødvendige grundlag for revision.
Stk. 2. Hvis bestyrelsen nedsætter et forretningsudvalg, skal rammerne for dets nedsættelse, sammensætning og funktion fastlægges i forretningsordenen. Forretningsudvalget kan ikke tillægges beslutningskompetence i spørgsmål, der henhører under bestyrelsens kompetence.
Stk. 3. Bestyrelsen kan bemyndige lederen til i et nærmere fastlagt omfang og under bestyrelsens ansvar at udøve de beføjelser, der er tillagt bestyrelsen, medmindre der er tale om konkrete handlepligter og lignende for bestyrelsen.
Kapitel 5: Institutionens daglige ledelse
§ 15. Institutionens leder har den daglige ledelse af institutionen og er ansvarlig for virksomheden over for bestyrelsen.
Stk. 2. Lederen skal efter retningslinjer fastsat af bestyrelsen årligt til bestyrelsen afgive forslag om det årlige budget og planlægningen af institutionens uddannelser og tilknyttede aktiviteter.
Kapitel 6: Tegningsret
§ 16. Institutionen tegnes af bestyrelsens formand og institutionens leder i forening eller af en af disse i forening med bestyrelsens næstformand.
Kapitel 7: Regnskab og revision
§ 17. Institutionens regnskabsår er finansåret.
Stk. 2. Institutionens regnskaber revideres af Rigsrevisionen i henhold til § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. Børne- og undervisningsministeren og rigsrevisor kan i henhold til § 9 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. aftale, at revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt samarbejde mellem Rigsrevisionen og den i § 11 nævnte interne revisor.
Stk. 3. Ved regnskabsårets afslutning udarbejder institutionen i overensstemmelse med regler fastsat af Ministeriet for Børn og Undervisning en årsrapport. Institutionens regnskabsføring skal følge de regler, der er fastsat af Ministeriet for Børn og Undervisning, og en regnskabsinstruks godkendt af bestyrelsen.
Stk. 4. Årsrapporten underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer og af institutionens leder. I forbindelse med indsendelse af årsrapporten skal bestyrelsesmedlemmerne afgive en erklæring på tro og love om, at de opfylder betingelserne for at være medlem af bestyrelsen, jf. § 17 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Kapitel 8: Formue og nedlæggelse
§ 18. Beslutning om nedlæggelse af institutionen træffes af Ministeriet for Børn- og Undervisning, jf. § 5, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Stk. 2. Ved institutionens nedlæggelse forestås likvidationen af et likvidationsudvalg på 3 medlemmer, der udpeges af bestyrelsen. Institutionens bestyrelse fungerer, indtil likvidationsudvalget er nedsat.
§ 19. Nettoformuen, opgjort på likvidationstidspunktet, tilfalder statskassen, jf. § 5, stk. 3, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Kapitel 9: Ikrafttrædelse mv.
§ 20. Denne vedtægt træder i kraft 25. oktober 2017
Stk. 2. Det påhviler bestyrelsen til en hver tid at ajourføre det i § 3, stk. 1, 2. pkt. nævnte bilag.
Læs om det lovmæssige grundlag for institutionens vedtægter her.
-
Forretningsorden for Randers Statsskoles Bestyrelse
Denne forretningsorden er fastsat i medfør af § 18 i lov nr. 880 af 8.8 2011 om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse (senere ændringer til forskriften i LBK nr. 1246 af 27/08/2020) samt bekendtgørelse nr. 750 af 29/6 2012 om standardvedtægt for institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse mv. og § 14 i vedtægterne for Randers Statsskole.
Bestyrelsens opgaver
§ 1. Bestyrelsens opgaver og ansvar er beskrevet i lov nr. 880 af 8.8 2011 om institutioner for almengymnasiale uddannelser med tilhørende ændringer og gymnasiets vedtægt i bestemmelserne § 7 – § 11, og består bl.a. i følgende overordnede opgaver:
- Overordnet ledelse af den selvejende institution herunder
- fastlæggelse af institutionens indsatsområder og strategi med afsæt i skolens målsætninger
- fastlæggelse af institutionens løn- og personalepolitik
- ansættelse og afskedigelse af rektor
- fastsættelse af eventuel resultatkontrakt for rektor og opfølgning herpå efter gældende retningslinjer
- udpegning af intern revisor
- godkendelse af budget og regnskab
- godkendelse af årsrapport, herunder regnskabsinstruks og stillingtagen til institutionens organisation, såsom kvalitetssikring, regnskabsfunktion, intern kontrol, it-organisation og principper for budgettering
- ansvarlig over for undervisningsministeren for skolens drift, herunder for forvaltningen af de statslige tilskud.
Organisering af bestyrelsen, formand og næstformand
§ 2. Bestyrelsen består af i alt 7 medlemmer med stemmeret. Desuden har bestyrelsen to medlemmer uden stemmeret, jf. vedtægtens § 4 – § 6 om bestyrelsens sammensætning.
Stk. 2. Bestyrelsen vælger en formand og en næstformand blandt de udefra kommende medlemmer, jf. vedtægtens § 12. I tilfælde af formandens forfald overtager næstformanden de funktioner, der er tillagt formanden.
Stk. 3. Rektor deltager i bestyrelsens møder uden stemmeret, og bistår formandskabet i tilrettelæggelsen af møderne.
Stk. 4. Bestyrelsen kan i øvrigt tillade ikke-medlemmer at deltage i bestyrelsens møder i et nærmere angivet omfang.
Stk. 5. Bestyrelsen foretager en gang årligt en selvevaluering af bestyrelsens arbejde og resultater og skal jævnligt drøfte bestyrelsens kompetenceprofil med henblik på at sikre, at bestyrelsesmedlemmerne tilsammen har de kompetencer, der er nævnt i § 5 stk. 2 i vedtægten. Rektor udarbejder i samarbejde med formandskabet et koncept for evaluering.
Informationsgrundlag
§ 3. Formanden sørger for, at dagsordenspunkterne til møderne er bilagt nødvendigt materiale til at oplyse sagen. Rektor bistår formanden.
Stk. 2. Det enkelte bestyrelsesmedlem har pligt til at sikre sig, at vedkommende besidder den information, der er nødvendig for at varetage bestyrelseshvervet.
Stk.3. Ethvert bestyrelsesmedlem kan forlange, at blive gjort bekendt med oplysninger vedrørende institutionens forhold, herunder ethvert dokument, som bestyrelsesmedlemmet skønner nødvendigt for at varetage bestyrelseshvervet. Anmodning herom rettes til bestyrelsens formand.
Stk. 4. Bestyrelsen kan i det enkelte tilfælde ved simpelt flertal beslutte, at bestemte dokumenter eller oplysninger ikke skal gives til et bestyrelsesmedlem, såfremt et sådan videregivelse er i strid med institutionens interesse eller væsentlige hensyn til tredjemand.
Møder
§ 4. Bestyrelsen fastsætter en mødeplan for et halvt år adgangen. Rektor udsender, inden hvert møde, en dagsorden til medlemmerne, ledsaget af skriftligt materiale, som skal behandles på bestyrelsesmødet. Forslag til dagsorden drøftes med formanden inden udsendelse til bestyrelsesmedlemmerne. Et bestyrelsesmedlem kan foranledige punkter sat på den skriftlige dagsorden. Punktet skal meddeles til formanden og rektor senest 7 dage før det fastsatte bestyrelsesmøde.
Stk. 2. Bestyrelsens møder ledes af formanden.
Stk. 3. Der skal holdes mindst 4 møder årligt. Møde skal endvidere afholdes, når mindst 2 bestyrelsesmedlemmer fremsætter krav herom, formanden indkalder i så fald til møde hurtigst muligt og senest inden 15 dage.
Stk. 4. Formanden skal sørge for, at medlemmerne får forelagt de nødvendige oplysninger til bedømmelse af sagerne.
Stk. 5. Såfremt afholdelse af bestyrelsesmøde ikke kan udskydes uden væsentlig ulempe for institutionen, kan bestyrelsen undtagelsesvis træffe beslutning ved afholdelse af telefonmøde eller på skriftligt grundlag.
Stk. 6. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede. Afgørelser træffes ved simpel stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens – og i dennes fravær næstformandens – stemme afgørende.
Stk. 7. Til beslutning om ændring af vedtægten, om køb, salg eller pantsætning af fast ejendom og om sammenlægning eller spaltning kræver, at mindst 2/3 af samtlige stemmeberettigede bestyrelsesmedlemmer stemmer herfor.
§ 5. Bestyrelsesmøder har følgende faste punkter på dagsordenen til hvert møde:
- Godkendelse og underskrivelse af referat af forrige bestyrelsesmøde
- Opfølgning på beslutninger fra sidste bestyrelsesmøde
- Skolens økonomi
- Eventuel beslutning om, hvilken information, der skal videregives til institutionens medarbejdere og andre, samt hvorledes dette skal ske.
- Andre punkter som rektor eller bestyrelsen prioriterer og ønsker behandlet evt. i en afgrænset periode, hvor indsatsområdet er særligt i fokus.
Stk.2. Mødeplanen for møderne skal sikre, at der sker opfølgning på de af bestyrelsens besluttede strategier, resultatkontrakten, planer, interne og eksterne evalueringer, rapporter om institutionens likviditet, aktivitetsudvikling, finansieringsforhold, pengestrømme mv.
Stk.3. Mødeplan og /eller årshjul skal ligeledes sikre procedurer for bestyrelsens stillingtagen til skolens administration, økonomiadministration, herunder intern revision, organisering og løn – og personalepolitik.
Beslutningsreferat
§ 6. Bestyrelsens beslutninger optages i et referat, der underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer og af rektor. Tilsvarende gælder for beslutninger, der træffes ved afholdelse af telefonmøde eller på skriftligt grundlag. Referatet skal angive bestyrelsens beslutninger og grundlaget herfor, herunder væsentlige oplysninger, som ikke fremgår af det skriftlige materiale, hvortil der henvises i referatet.
Stk. 2 Er et bestyrelsesmedlem eller rektor ikke enig i bestyrelsens beslutning, har vedkommende ret til at få sin mening ført til referat.
Offentlighed
§ 7. Bestyrelsens mødemateriale, herunder dagsordener og referater, skal gøres offentligt tilgængelige. Sager, dokumenter eller oplysninger, der er omfattet af forvaltningslovens bestemmelser om tavshedspligt, må dog ikke offentliggøres. Alle personsager og sager, hvori indgår oplysninger om kontraktforhandlinger med private eller tilsvarende forhandlinger med offentlige samarbejdspartnere kan undtages for offentliggørelsen, hvis det på grund af sagens beskaffenhed eller omstændighederne i øvrigt findes nødvendigt.
Stk. 2. I sager af fortrolig karakter har medlemmer tavshedspligt i henhold til forvaltningslovens regler.
Mødepligt og habilitet
§ 8. Medlemmerne har pligt til at deltage i bestyrelsens møder.
Stk. 2. Medlemmer, der er forhindret i at deltage i et møde, skal underrette formanden eller rektor herom inden mødets afholdelse.
§ 9. Et medlem skal underrette formanden, hvis der foreligger forhold, der kan give afledning til tvivl om medlemmers habilitet. Underretningen skal så vidt muligt gives inden mødets afholdelse. Bestyrelsen afgør, om medlemmet kan deltage i behandlingen af den pågældende sag.
Arbejdsdeling mellem bestyrelsen og institutionens rektor, herunder med angivelse af muligheder for delegering
§ 10. Bestyrelsen har den overordnede ledelse af institutionen jf. § 1. Rektor har den daglige ledelse af institutionen og er ansvarlig for virksomheden over for bestyrelsen.
Stk. 2. Rektor skal, jf. § 24 stk. 2 i lov nr. 575 af 9. juni 2006 om institutioner for almengymnasiale uddannelser mv. påse:
- at uddannelserne gennemføres i overensstemmelse med gældende regler,
- at de undervisningsmæssige forhold er forsvarlige,
- at det af bestyrelsen godkendte budget overholdes, og
- at institutionens virksomhed i øvrigt er i overensstemmelse med bestyrelsens beslutninger og retningslinjer
Stk. 3. Rektor skal forelægge enhver disposition af væsentlig betydning for institutions økonomiske eller driftsmæssige forhold for bestyrelsen, forinden beslutning træffes. Endvidere er rektor forpligtet til at holde bestyrelsesformanden orienteret om alle væsentlige forhold.
Stk. 4. Rektor varetager sekretariatsopgaver for bestyrelsen. Rektor udsender, inden hvert møde, en dagsorden til medlemmerne, ledsaget af skriftligt materiale, som skal behandles på bestyrelsesmødet. Forslag til dagsorden drøftes med formanden inden udsendelse til bestyrelsesmedlemmerne, jf. § 4, stk. 1.
Stk. 5. Rektor forelægger udkast til budget for bestyrelsen. Budgettet skal belyse institutionens drift, økonomi samt forventede investeringer.
Stk.6. Rektor forelægger institutionens årsrapport til bestyrelsens godkendelse. Regnskabsinstruksen indgår i årsrapporten, og indeholder en beskrivelse af Randers Statsskoles formål, den regnskabsmæssige organisation og tilrettelæggelse af regnskabsopgaver, herunder oplysning om ansvars- og kompetencefordelingen og de regelsæt, der skal følges af skolens medarbejdere ved udførelsen af opgaverne. Regnskabsinstruksen er underlagt revisionskontrol og godkendes af rektor og bestyrelsesformand.
Stk.7. Håndtering af skolens informationer er beskrevet i persondatapolitikken. Persondatapolitikken skal sikre, at institutionens informationer er beskyttede, og at fortrolige informationer, herunder personoplysninger, bevarer deres fortrolighed.
Stk. 8. Rektor foretager ansættelser og afskedigelser af personale efter bemyndigelse fra bestyrelsen og orienterer bestyrelsen herom.
Stk. 9. For så vidt angår ansatte, der er tjenestemænd, indstiller Rektor til bestyrelsen forslag om suspension, iværksættelse af tjenstlig undersøgelse, udpegning af forhørsleder, ikendelse af disciplinærstraf og anlæggelse af injuriesøgsmål.
Stk. 10. Rektor forelægger større ændringer omkring organisatoriske forhold og løn- og personalepolitik for bestyrelsen.
Stk. 11. Bestyrelsen udarbejder retningslinjer for, hvilke konkrete bemyndigelser, fx vedr. personaleforhold, økonomi mv., der er givet til rektor.
Ændring af forretningsordenen
§ 11. Beslutning om ændring af forretningsordenen træffes af bestyrelsen ved simpelt flertal. Bestyrelsen gennemgår mindst en gang årligt forretningsordenen for at sikre, at den løbende tilpasses institutionens behov.
- Overordnet ledelse af den selvejende institution herunder
Bestyrelsesreferater 2021
-
Referat fra bestyrelsesmødet på Randers Statsskole d. 25. marts 2021
(Mødet blev holdt virtuelt)
Til stede:
Søren Keiding, (SK)
Søren Høirup (SH)
Elsebeth Andersen (EA)
Jonas Dahl (JD)
Jan Skougaard (JS)
Anne-Mette Høtbjerg Bindesbøl (AM)
Helle Bertelsen (BE)
Lone Andersen, rektor (LA)
Mogens Pold, referent (MP)
Vibeke Koch, RS
Susanne Varrisboel, revisor PWC
Afbud:
Teresa Dohn Jensen (TJ)
Mathilde Blom Stoklund (MS)
Referat af bestyrelsesmøde på Randers Statsskole den 25.3.2021 kl. 17
- Godkendelse af referat af 10.12.2020
Ad 1:
Godkendt. Underskrives på næste bestyrelsesmøde
- Indledning v/formand Søren Keiding
Ad 2:
SK indleder mødet og takker Elsebeth for en inspirerende og god indsats i bestyrelsen. EA stopper i bestyrelsen, da hun er gået på pension fra skolelederjobbet på Vestervangsskolen.
- Godkendelse af Randers Statsskoles finansielle politik (bilag)
Ad 3:
LA giver udtryk for, at de ændringer, der blev stillet forslag om på sidste bestyrelsesmøde, nu er indskrevet i den finansielle politik for skolen. Den finansielle politik blev godkendt.
- Baggrundsinformation:
- Elevtrivselsresultater december 2020 (bilag)
Ad 4a:
SK anfører, at der er meget stor overensstemmelse mellem landsgennemsnittet og resultaterne på Randers Statsskole. Ledelsen arbejder videre med resultaterne af denne ETU.
- Budgetopfølgning pr. 28.2.2021 (3 bilag), herunder personalejustering qua elevoptag 2021.
Ad 4b:
SK redegør for, at elevtalsnedgangen på 75 elever i forhold til budgettet, resulterer i en indtægtsnedgang på næsten 2 mio. kr. Ligeledes forventes der en indtægtsnedgang for 2022, da ændringerne i bygningstaksameteret først påvirker budget 2022.
LA gennemgår, hvordan elevtalsnedgangen påvirker personaleantallet. Konsekvensen er bl.a at 3 lærere med fastansættelse på skolen, er opsagt med deres individuelle opsigelsesvarsler. Bestyrelsen tager til efterretning, at der nu budgetteres med et underskud på ca. 800.000 kr. i 2021.
LA orienterer ligeledes om, at der muligvis kan komme en ekstra udgift for skolen på mellem kr. 4-500.000, idet det har været nødvendigt at aflyse 3.gernes studietur i uge 15, pga. af ministeriets og sundhedsmyndighedernes anbefalinger i forbindelse med covid-19. LA vil fremlægge en præcis opgørelse på næstkommende bestyrelsesmøde.
- Delvis genåbning af skolen fra 15.3.2021
Ad c:
Dette punkt udgår af dagsordenen pga af tidspres.
- Status på bygningsrenovering- og vedligehold, herunder skolegården og vandseparering (bilag)
Ad d:
Dette punkt udsættes til næste møde pga tidspres.
- Strategi 2026 (bilag), herunder indsatser ift elevnedgangen 2021)
Ad e:
Dette punkt udsættes til næste møde pga tidspres.
- Tobaksfri skole fra 31.7.2021
Ad f:
Fra 31. Juli 2021 skal alle ungdomsuddannelser have tobaksfri skoletid. Loven gælder for alle elever. LA giver udtryk for, at ledelsen i den forbindelse planlægger med, at den tobaksfrie skoletid tillige gælder al personale. Bestyrelsen tilslutter sig denne tobaksfrie politik.
- Drøftelsespunkter:
- Optagetallene 2021: årsager, konsekvenser samt handleplaner
Ad 5a:
LA starter med at henvise til det opgjorte og vedlagte talmateriale fra strategiplanen, der viser et udsving over de sidste 5 år på op til +/-20% i ansøgertallene til Randers Statsskole, uden at der dog er en tydelig tendens i tallene. Derfor er det fremadrettet skolens forventning og ambition af optage elever til 10 klasser/årgang. SK giver udtryk for, at der i de fremadrettede elevprognoser ikke er belæg for at skolen skal lave en nedjustering af det forventelige ansøgerantal. Derfor bakker bestyrelsen op om at tage udgangspunkt i, strategisk at planlægge med at optage 10 klasser/år.
EA giver udtryk for at en del af eleverne i 9. klasse i højere grad en tidligere, er usikre i deres ungdomsuddannelsesvalg pga. nødundervisningen og at hhxuddannelsen har været ekstraordinær synlig i år. JD giver udtryk for, at vi skal være meget selvkritiske i analysen af denne elevtalsnedgang, da det ikke er samme stx-nedgang, der afspejler forholdene i sammenlignelige byer i Østjylland.
Bestyrelsen vil gerne arbejde for en tydeligere synliggørelse af stx på Randers Statsskole.
- Udskiftning i bestyrelsen grundet Elsebeths pensionering (bilag: vedtægter)
Ad 5b:
Bestyrelsesformanden arbejder på at anspore et nyt bestyrelsesmedlem, der på kompetent vis kan repræsentere grundskoleområdet i Randers. På næste bestyrelsesmøde forventes det, at bestyrelsen kan antage det nye bestyrelsesmedlem.
- PwC Benchmark 2019 (bilag)
SK tilkendegiver, at benchmarkingen er fin, men da det er tal for 2019 er det kun i ringe grad interessant at diskutere på dette tidspunkt.
- Gennemgang af årsrapport og revisionsprotokollat 2020 v/revisor Susanne Varrisboel
Ad 6
SV gennemgår årsrapporten med en blank revisorpåtegning. De ekstra udgifter i 2020 er primært ekstraordinære udgifter til bygningsvedligeholdelse og justering af feriepengeforpligtigelsen. Af nøgletallene fremgår det, at løndelen begynder at fylde mere i forhold til de samlede udgifter og at skolen grundlæggende har en meget solid økonomi, drift og egenkapital. Skolen har altid fulgt den samme regnskabspraksis i forhold til hvilke renoveringer/istandsættelser på bygningsdriften, der skal aktiveres eller driftsføres. På næste bestyrelsesmøde vil SH gennemgå fordele og ulemper ved denne regnskabspraksis.
SV gennemgår ligeledes revisionsprotokollatet og anbefaler at skolen fremover justerer den finansielle politik, så den kan imødekomme den kommende vejledning fra BUVM. Der er generelt ikke kritiske bemærkninger fra revisionen.
Underskrifterne skal indsendes digitalt til PWC inden d. 9. april af alle stemmeberettigede bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsesmedlemmerne skal afvente yderligere information fra PWC.
- Eventuelt
Ad 7: Ingen punkter til eventuelt
-
Til stede:
Søren Keiding, (SK)
Søren Høirup (SH)
Anne Mellemkjær Rasmussen (AR)
Jonas Dahl (JD)
Jan Skougaard (JS)
Anne-Mette Høtbjerg Bindesbøl (AM)
Helle Bertelsen (BE)
Lone Andersen, rektor (LA)
Mogens Pold, referent (MP)
Afbud:
Teresa Dohn Jensen (TJ)
Mathilde Blom Stoklund (MS)
Referat fra bestyrelsesmøde på Randers Statsskole den 15.06.2021 kl. 17
- A: Indledning v/formand Søren Keiding
Indstilling af nyt bestyrelsesmedlem Anne Mellemkjær Rasmussen fra Forberedelsesskolen som ny repræsentant for grundskoleområdet. Såfremt bestyrelsen accepterer:
Ad 1:
Bestyrelsen konstituerer sig med Anne Mellemkjær Rasmussen (AR) som medlem af bestyrelsen.
B: Afsked med de to elevrepræsentanter: Teresa Dohn Jensen og Mathilde Blom Stoklund
Ad 3:
Formanden takker Teresa og Mathilde for deres indsats i bestyrelsen
- Godkendelse af referat af 25.3.2021
Ad 2:
Referatet bliver godkendt og underskrevet
- Baggrundsinformation:
- Budgetopfølgning pr. 30.4.2021 (3 bilag)
Ad 3a:
LA gennemgår nogle af de store økonomiske udsving, der har været i året frem til nu. Her er det specielt det lave elevtal i efteråret, men også udgifter til tilbagebetaling af studierejser mm, der har påvirket budgetopfølgningen. Lige nu ser det ud til et samlet underskud på ca 1.4 mio. kr, mod et forventet underskud på sidste bestyrelsesmøde på 1.3 mio kr. Oprindeligt var der en budgetforventning om et samlet overskud for 2021 på 250.000 kr. Ekstraordinære udgifter til coronatest, fagligt efterslæb og sociale aktiviteter i relation til corona, forventer vi bliver økonomisk kompenseret.
Efterfølgende bliver den nye elevfordelingsmodel og dens betydning for den fremtidige budgetlægning debateret.
SH ønsker en ny model for økonomiopfølgning på bestyrelsesmøderne. Det besluttes at SK, SH, LA og MP forsøger at fremlægge en ny model til regnskabsopfølgning på næste bestyrelsesmøde. Samtidig skal denne gruppe fremlægge en analyse af hvilken betydning ændringer i gymnasiet straksafskrivningspraksis kan have for årsresultatet.
JD ønsker samtidig en general diskussion af hvordan gymnasiet gæld, egenkapital mm kan vurderes.
- Status bygningsrenovering- og vedligehold, herunder skolegården og vandseparering
(bilag)
Ad 3b:
MP fremlægger hvordan 2. fase af vandsepareringen afvikles i sommerferien på den vestlige side af hovedbygningen. 3. fase af vandsepareringen, som omfatter skolegården med ny belægning, udsættes til sommerferien 2022. Indgangspartiet og trapperne i vestporten renoveres og der installeres et kunstprojekt i den nyrenoverede indgang. Kunstprojektet skabes af kunstner Jesper Liengaard. Der arbejdes desuden på en ny inderport til vestporten. I sommerferien 2021 vil alle access points i bygningen blive udskiftet for at leve op til fremtidige standarder.
- Strategi 2026 (bilag), herunder indsats og proces omkring udvikling af tydelig og meget mere synlig ungdomsuddannelsesprofil på Randers Statsskole som følge af det lave søgetal i år.
Ad 3c:
LA redegør for hvordan strategien er blevet til i ledelsen på baggrund af den visionsproces bestyrelsen lavede i efteråret 2020. SK giver udtryk for tilfredshed med at Strategien 2026 er meget konkret og samtidig angiver en tydelig handleplan for de enkelte indsatsområder. LA uddyber, hvordan tema 10 er en opfølgning på bestyrelsens ambition om større synlighed af gymnasiet i Randers. Det sker bl.a. ved øget kontakt til afgiverskolerne, arbejde med ny brandingstrategi, ny hjemmeside og tydeligere profilering af de enkelte studieretninger. Bestyrelsen tilkendegiver at skolens vision skal placeres centralt også i den indledende tekst i strategi 2026. Derfor skal den indledende tekst til strategi 2026 genskrives og drøftes på det kommende bestyrelsesmøde.
- Kort fremlæggelse af resultaterne fra årets MTU og fysiske APV (2 bilag)
Ad 3d:
LA redegør for hvordan Professionel Kapital er anvendt til at lave den lovpligtige MTU og fysiske APV. Efterfølgende skal MIO indstille hvilke områder arbejdsmiljøudvalget skal lave handleplaner for. I MTU’en er der generel en positiv udvikling fra 2018 til 2021. Samtidigt er det ligeledes oplagt at fortsætte med at arbejde med de relationelle faktorer og arbejdeprivatlivskonflikten.
Bestyrelsen har desuden en drøftelse af sammenhænge mellem høje individuelle forventninger og oplevet anerkendelse.
- Dimission den 25. juni 2021
Ad 3e:
Hele bestyrelsen inviteres til dimissionfest kl 09.30 d. 25/6 i skolegården. I dette skoleår forventer vi at afvikle dimissionen under normale forhold med alle klasser mm samlet til én dimissionsfest.
- Reviderede studie- og ordensregler pba. Lov om røgfri skoletid pr. 1.8.21
Ad 3f:
LA gennemgår kort hvordan den nye revidering af studie- og ordensreglerne tager højde for de nye regler på ungdomsuddannelsesområdet for tobaksfri skoletid. Samtidig er der i de nye studie- og ordensregler lavet en opdatering af afbestillingsforsikring ved studie- og sprogrejser. Den virtuelle undervisning er nu også blevet et undervisningsområde, der er indskrevet i de nye studie- og ordensregler. Bestyrelsen godkender de nye studie- og ordensregler.
- Rygepolitik for personalet på Randers Statsskole pr. 1.8.21
Ad 3 g: LA gentager ledelsens beslutning om, at skoledagen for personalet skal være røgfrit. Den nye rygepolitik for personalet flugter med elevernes nye studie- og ordensregler, hvor skoledagen for eleverne også bliver helt tobaksfri. Bestyrelsen bakker op om den nye rygepolitik.
- Drøftelsespunkter:
- Drøftelse af regnskabspraksis: fordele/ulemper ved den nuværende praksis v/SH
Ad 4a:
SH redegør for, hvordan en regnskabspraksis kan have en anseelig betydning for skolens økonomiske resultat. Dette punkt behandles videre på næste bestyrelsesmøde.
- Kvalitetsrapport 2021 (bilag)
Ad 4b:
Det fremgår tydeligt af kvalitetsrapporten, at en betydelig del af det arbejde, der ligger til grund for tallene og analyserne til kvalitetsrapporten ikke har været muligt at arbejde med på grund af corona og nedlukning. SK understreger, at det er vigtigt at fortsætte arbejdet med kvalitetsrapporterne og sikre sig, at det bliver de samme punkter, der fortsat arbejdes med, som det på sigt bliver muligt at anskue tendenser over en årrække.
- Datofastsættelse for bestyrelsesmøder efterår 2021
Ad 4c:
De kommende bestyrelsesmøder bliver d. 7/9 kl 17.00-20.20 og d. 15/12 kl 17.00-
20.00.
- Eventuelt
Ad 5
Susanne Varrisboel, revisor for skolen, stopper ved PWC. Bestyrelsen sender hende en blomst på skolens vegne og takker for det gode mangeårige samarbejde.
-
Referat af bestyrelsesmøde den 7. september 2021 kl. 17
Til stede:
Søren Keiding, (SK)
Søren Høirup (SH)
Anne Mellemkjær Rasmussen (AR)
Jonas Dahl (JD)
Jan Skougaard (JS)
Victor Kvist Loft Pedersen (VP)
Matilda Schmitt (MS)
Anne-Mette Høtbjerg Bindesbøl (AM)
Helle Bertelsen (BE)
Lone Andersen, rektor (LA)
Mogens Pold, referent (MP)
Dagsorden:
- Godkendelse af referat af 15.6.21
Ad1:
Referat godkendes og underskrives på næste bestyrelsesmøde. Efterfølgende vil vi fremsende en mail, når referatet ligger i teams.
- Velkommen til vores to nye elevrepræsentanter i bestyrelsen: Victor 3y og Matilda 3ø
Ad 2:
Kort præsentation af de enkelte bestyrelsesmedlemmer og velkomst til de nye elevmedlemmer.
- Indledning ved formanden
Ad 3:
SK: På grund af sygdom hos central regnskabsmedarbejder, er der ingen regnskabsopfølgning på dette møde. Regnskabsopfølgningen følges op på næste bestyrelsesmøde.
- Baggrundsinformation:
– a) Opstart på skoleåret oven på Corona
Ad 4a:
LA: Vi har haft en god opstart med nye hold og udskudte fysiske forældremøder, aktivitetsdage, nye sprogfremmende tiltag, musicalafsløring, tobaksfrit skolemiljø og pædagogiske dage. VP giver udtryk for som elev, at Corona ikke længere er en vigtig dagsorden på gymnasiet.
– b) Forældrehenvendelse i forlængelse af pædagogiske tiltag i en klasse
Ad 4b:
I forlængelse af forældrehenvendelsen redegør LA for skolens tiltag og hensigter med de valgte initiativer. Bestyrelsen drøfter forældrehenvendelsen og giver samtidig opbakning til ledelsens håndtering af sagen. Forældrehenvendelsen behandles med indskærpelse af fortrolighed. Det aftales, at formanden udarbejder et svar til den pågældende forælder.
– c) Elevtal og nye studieretningsbetegnelser (bilag præsenteres på mødet)
Ad 4c:
MP gennemgår ideen med gymnasiet nye linjestruktur og gennemgår de 10 nye linjebetegnelser. VP giver udtryk for, at de nye linjer ville give god mening, hvs han selv skulle vælge ungdomsuddannelse.
Bestyrelsen anerkender de nye linjer og ønsker, at ledelsen fortsætter med at inddrage elever og lærere i den videre udformning.
– d) Budgetopfølgning og kontoskema+balance (bilag vedlagt)
Ad 4d:
Punktet udsættes til næste møde.
– e) Status renovering og kunst i Vestporten
Ad 4e:
LA: I uge 42 opsætter kunstner Jesper Liengaard sit kunstværk i Vestporten. Samtidig isættes den nye glasport til skolegården i Vestporten. Vi forventer at afholde reception for den færdige renovation i Vestporten i uge 43.
– f) Info om skolens nye revisor, Kristian Kjær Jensen fra PwC
Ad 4f:
SK: Efter jobudskiftning hos PWC, vil det fremover være revisor Kristian Kjær Jensen, PWC, der varetager ansvaret for revision på Randers Statsskole samt står for afrapportering af Randers Statsskoles årsregnskab.
- Drøftelsespunkter:
– a) Fastsættelse af optagelseskapacitet 2022
Ad 5a:
Bestyrelsen godkender en optagelseskapacitet for 2022 på 11 klasser.
– b) Strategi 2026, herunder status på brandingprocessen
Ad 5b:
LA redegør for brandingprocessen og samarbejdet med brandbureauet Creative Zoo. Det forventes at gymnasiet har en ny hjemmeside omkring den 1. december 2021.
- c) Drøftelse af regnskabspraksis
Ad 5c:
Punktet udsættes til næste møde.
- Eventuelt
AJ spørger til udfordringerne med cykeltyveri og hvilke muligheder, der er for overvågning. JS spørger til gymnasiets holdning angående rundsending af digitale spørgeskemaer. VP ønsker renovering «Astronomitårnet». SRK mener, at renovering af Astronomitårnet er en oplagt idé ifm fondsstøtte.
Referent: Mogens Pold
-
Bestyrelsesmøde, Randers Statsskole den 15. december 2021
Referat
Til stede:
Søren Keiding, (SK)
Søren Høirup (SH)
Anne Mellemkjær Rasmussen (AR)
Jonas Dahl (JD)
Victor Kvist Loft Pedersen (VP)
Matilda Schmitt (MS)
Anne-Mette Høtbjerg Bindesbøl (AM)
Helle Bertelsen (BE)
Mogens Pold, konstitueret rektor (MP)
Lise Bitsch Holm, referent (LH)
Afbud: Jan Skougaard
SK redegør indledningsvist for ændringer i forhold til den oprindelige dagsorden, således, at det sikres, at der er tid til særligt to punkter, 3.2: Budgetopfølgning samt 4.3: Ny hjemmeside og logo.
Sidstnævnte er således eneste drøftelsespunkt, mens de to øvrige udskydes.
- Godkendelse af referat af 7. september 2021 og af 15. juni 2021
Referaterne godkendes og underskrives.
- Indledning ved bestyrelsesformanden
– processen med udpegelse af ny bestyrelse fra maj 2022
SK takker den tilbageværende ledelse for at holde skruen i vandet, for indsatsen og for kvaliteten af den indsats. Maj 2022 skal der nedsættes en ny bestyrelse på Randers Statsskole. SK gør rede for bestyrelsens sammensætning, sådan som det fremgår af vedtægterne. SK oplyser, at der er taget kontakt til de relevante udpegende organer, og at processen dermed er i gang. Sideløbende er der en proces med ansættelsen af ny rektor. Umiddelbart før bestyrelsesmødet har ansættelsesudvalget holdt stiftende møde. SK oplyser, at han forventer, at der kan ansættes ny rektor med udgangen af januar 2022.
- Baggrundsinformation
– Opfølgning på forældrehenvendelse
En forælder har tidligere henvendt sig til bestyrelsen angående pædagogiske tiltag i en klasse. Formanden har udarbejdet et svar på henvendelsen og har efterfølgende haft møde med pågældende forælder, og sagen er hermed afsluttet.
– Budgetopfølgning
MP gør rede for en ganske særlig uforudsigelighed på indtægts-/udgiftssiden. Indtægterne er dels begrundet i regeringens tilbagerulning af to- procentsbesparelserne som følge af finansloven, dels i øgede midler til ekstra rengøring, testcenter og indhentning af fagligt efterslæb som følge af coronapandemien. Samtidig betyder det faldende elevtal igen en nedgang i indtægterne.
Samlet set kommer skolen ud af 2021 med et lidt større overskud end budgetteret. Størstedelen af overskuddet skyldes, at bygningstaxameteret ikke er reguleret i forhold til elevtallet 2021. Dertil kommer, at skolen ikke er nået i mål med hele den planlagte renovering 2021. Det er sandsynligt, at skolen kommer til at sende nogle af de tildelte coronamidler tilbage.
Budgetopfølgningen giver ikke anledning til spørgsmål.
– Budget 2022
MP beklager, at der har været tidsmæssige udfordringer i forhold til at få budgettet færdigt, og ligeså, at der så sent som i går er sket budgetmæssige ændringer. Kommentarer:
Lønudgiftsposten er lavere, hvilket er en naturlig følge af, at der er færre elever og dermed færre lærere. Uanset det kommende elevoptag, vil skolen næste år have otte klasser på 2.g-årgangen og næste år igen otte klasser på 3.g-årgangen. Dette faktum er en anledning til at justere de enkelte budgetposter i forhold til elevtallet. Denne bestræbelse har resulteret i en besparelse i administrationen, således at en medarbejder med virkning fra august 22 er varslet nedsat tid (80% ansættelse). Ydermere forventes en besparelse i pedelsektoren, idet der i mindre grad skal tilkøbes ydelser ’udefra’. Samtidig er der sket en nedjustering i posterne til bygningsvedligehold samt til undervisningsmidler.
Omvendt forventes midlerne til kantinedrift at stige. Skolen har forlænget aftalen med DinnerdeLuxe frem mod en ny udbudsrunde i forhold til udlicitering af kantinedriften.
JD spørger til forventningerne til elevoptaget august 2022 – og herunder hvilke tiltag skolen har evt. har taget for at vende en udvikling. MP beretter, at der er ’speedet’ op i forhold til strategi 2025, herunder, at brobygningskonceptet er omkalfatret og nytænkt, så der også er en sammenhæng mellem brobygning og skolens nye udbud af mere ’identitetsvenlige’ linjer/studieretninger.
Tilbagemeldingerne har været positive, ligesom BE og AM fortæller om en særlig ’kampgejst’ og holdånd blandt lærerne. Samtidig har skolen forsøgt at øge synligheden på flere fronter. JD roser udviklingen af og ’markedsføringen’ på de sociale medier.
Budgettet godkendes.
– Optagekapacitet:
MP: Regionen har reguleret optagekapaciteten både på RS og øvrige gymnasier, således at skolen er blevet pålagt et kapacitetsloft på 10 klasser.
– Oprettelse af studieretninger:
Processen med oprettelse af studieretninger er afsluttet. Overordnet set har skolen lidt færre naturvidenskabelige- og lidt flere samfundsvidenskabelige elever.
– Etablering af en whistleblowerordning:
Pr. 17. december 2021 skal offentlige virksomheder med mere end 50 ansatte have etableret en lovpligtig whistleblowerordning. Processen er i gang og har været drøftet i MIO, ligesom skolen har entreret med et softwarefirma, der ’hoster’ en whistleblowerportal, så denne er adskilt fra skolens egne systemer. Whistleblowerenheden udgøres af skolens arbejdsmiljøgruppe (rektor undtaget).
– Rektorportræt:
Bestyrelsen støtter, at der udfærdiges et portræt af LA i forbindelse med hendes afsked. Det besluttes at nedsætte et mindre udvalg med en repræsentant for bestyrelsen (AR) og en repræsentant fra skolens kunstudvalg. SK vil ligeledes forsøge at inddrage Lise Jeppesen (Randers Kunstmuseum). Udvalget vender tilbage til næste møde vedr. tidshorisont, prisoverslag m.v.
Drøftelsespunkter
– Ny hjemmeside og logo
SK pointerer, at bestyrelsen ikke har været inddraget i forhold til skolens ændrede visuelle identitet, der er et resultat af arbejdet med etableringen af en ny hjemmeside. SK anfægter processen og de mulige budgetmæssige konsekvenser. Samtidig gør SK det klart, at den nye visuelle identitet er af en sådan karakter, at bestyrelsen skal informeres herom og i sidste ende godkende. Bestyrelsen erklærer sig enig heri.
LH redegør for tidslinjen i forhold til arbejdet med etablering af en ny hjemmeside, der kan leve op til loven om webtilgængelighed på hjemmesider, om det gode samarbejde med Creative Zoo, arbejdet med kernefortællingen om RS – herunder en workshop i begyndelsen af august, hvor også JD deltog, ønsket om at ændre grundfarven fra blå til rød for i højere grad at signalere stx, og om moderniseringen af det nuværende logo undervejs i processen. LH gennemgår/viser dernæst designerens arbejde med logoet, der illustrerer, at det moderniserede logo sammenkobler de to elementer i det nuværende logo, kongekronen og ’bygningsornamentet’. JD anerkender moderniseringen og tankerne bag – det er en god fortælling og gode takter. Han henviser til arkivloven ang. brug af lukkede kongekroner og beder skolen vurdere, om der skal ansøges om lov hertil. SK og bl.a. eleverne stiller dog kraftigt spørgsmålstegn ved kongekronens udformning. Det besluttes, at skolen beder Creative Zoo om to-tre nye bud på en ”justering af justeringen af logoet”, og at bestyrelsen herefter inddrages, og den videre proces aftales. Der er opbakning til en model, hvor hovedlinjerne i logoet bevares, hvorved en betydelig del af det grafiske hjemmesidearbejde, der allerede er udført, kan bibeholdes. JD ønsker at holde fast i de spor, der er lagt, samtidig med, at elevernes indlæg skal tages til efterretning. Grundtanken i det meget kantede, stilistiske er fin, ligesom der er enighed om, at selve kronen bibeholdes.
Evt.
Ingen punkter til evt.
-
Bestyrelsesmøde den 29. marts 2022
Referat
Til stede:
Søren Keiding, (SK)
Søren Høirup (SH)
Anne Mellemkjær Rasmussen (AR)
Jonas Dahl (JD)
Jan Skougaard (JS)
Victor Kvist Loft Pedersen (VP)
Anne-Mette Høtbjerg Bindesbøl (AM)
Helle Bertelsen (BE)
Mogens Pold , rektor (MP)
Lise Bitsch Holm, referent (LH)
I forbindelse med punkt 5 deltager revisor Jesper Randall Petersen (JRP)
Afbud: Matilda Schmitt1. Godkendelse af referat af bestyrelsesmøde den 15. december 2021
Referatet godkendes og underskrives.2. Godkendelse af referat fra ekstraordinært bestyrelsesmøde den 13. januar 2022
Referatet godkendes og underskrives.3. Indledning v/formand Søren Keiding
MP orienterer bestyrelsen om, at uddannelseschef, Lise Bitsch Holm, efter en grundig ansættelsesprocedure bliver ansat som vicerektor pr. 1. april 2022.4. Nyt logo, beslutningspunkt på baggrund af orienteringsmøde den 13. januar 2022
Med baggrund i orienteringsmødet, hvor Creative Zoo præsenterede nye bud på gymnasiets logo, godkender bestyrelsen det nye visuelle udtryk, herunder logoet.5. Gennemgang af årsrapporten og revisionsprotokollat 2021 ved revisor Jesper Randall Petersen/PWC.
JRP gennemgår årsrapporten. Sammenlagt konstateres det, at gymnasiet har en særdeles solid drift, økonomi og egenkapital.
Når årsresultatet afviger markant fra det vedtagne budget, skyldes det især færre anvendte midler til renovering, færre midler til undervisning på grund af den delvise nedlukning, justering af feriepengeforpligtelsen, samt at Verdo har tilbagebetalt for megen opkrævet betaling for varme. Samtidig har den delvise nedlukning betydet færre udgifter til varme, el m.v. JRP gennemgår ligeledes revisionsprotokollatet. Underskrifterne indsendes digitalt til PWC af alle bestyrelsesmedlemmer.6. Baggrundsinformation
a. Elevtrivselsundersøgelse 2021
MP orienterer om, at gymnasiet i december måned har gennemført den lovpligtige elevtrivselsundersøgelse. Det kan konstateres, at resultaterne på de fleste parametre ligger enten lidt højere end landsgennemsnittet eller på højde hermed, ligesom der er ringe udsving i forhold til sidste års elevtrivselsundersøgelse. Gymnasiets kvalitetsudvalg arbejder videre ud fra de overordnede resultater og gennemfører også fokusgruppeinterviews med henblik på at kvalificere elevernes svar. Teamlærerne i de enkelte klasser arbejder med resultaterne på klasseniveau.
b. Eksamensafslutning for 3.g
LH orienter om, at BUVM også i år har besluttet at reducere antallet af afsluttende eksaminer. Det betyder, at elever i 3.g skal til én skriftlig eksamen i dansk samt tre mundtlige eksaminer i to A-niveaufag og studieretningsprojektet. Eksamensplanen for 1.- og 2.g er uændret.
c. Elevoptag i 2022
Ved ansøgningsfristens udløb den 1. marts kunne det konstateres, at elevsøgningen har været så god, at gymnasiet nu er tilbage ’på niveau’. Der er således 309 ansøgere, hvoraf enkelte vil skulle til optagelsesprøve. SK udtrykker størst mulig ros til lærere og ledelse. JD spørger til baggrunden for elevernes tilvalg af Randers Statsskole og opfordrer til at ’kigge ind i’ tallene.
d. Status på bygningsrenovering, herunder vandseparation og vedligeholdelse af tag MP orienterer om, at gymnasiet i år har renoveret hovedindgangen og vestporten. Planen er, at østporten og indgangen skal renoveres til sommer – porten gerne med glasfelter svarende til vestporten. Der er ønske om at etablere en elevator i den forbindelse, men det skal naturligvis undersøges, om dette ønske er foreneligt med en fredet bygning. Der forestår endnu en sidste fase af vandsepareringsprojektet i skolegården. Dette arbejde var oprindeligt planlagt til sommeren 22. Dog er planen at udsætte projektet til sommeren 23.
Dels ønskes et alternativt forslag til nyindretning af skolegården som ”undervisningsrum”, dels kan fliserne i de rette mål ikke leveres. MP har kontakt til arkitektfirmaet Kjær og Richter, der også arbejder med Viborg Katedralskole.
MC-tag har ført tilsyn med skolens tag, som er 40 år gammelt. I udgangspunktet skal rygningsstenene udskiftes, men det skal overvejes at udskifte hele taget ved samme lejlighed, bl.a. for også at have mulighed for at forbedre brandsikringen. JD spørger til, om det kan overvejes at udnytte loftetagen yderligere. MP nævner, at ét af skolens strategiudvalg netop arbejder med at undersøge, hvordan bygningens potentiale bedst kan udnyttes.
e. Gennemgang af likviditetsbudgettet frem til 2027
MP fremlægger likviditetsbudgettet frem til 2027. Der er ikke kommentarer hertil.
f. Budgetopfølgning pr. 28. februar
MP konstaterer, at skolen som minimum kan forvente at oprette 10 klasser svarende til det budgetterede. Der vil komme en mindre justering i forhold til undervisningstaksameteret.
g. Benchmarkanalyse for 2020
SK tilkendegiver, at benchmarkingen er fin, og at der ikke er noget, der
sammenligningsmæssigt stikker ud, bortset fra udgifter til bygningsvedligehold.7. Drøftelsespunkter
a. Etablering af den nye bestyrelse pr. 1. maj 2022
Med udgangen af dette bestyrelsesår skal der pr. 1. maj etableres en ny bestyrelse for Randers Statsskole. Aarhus Universitet har udpeget Peter Ebert Andersen, adjunkt i molekylærbiologi, da SK har valgt at udtræde med udgangen af denne bestyrelsesperiode. JS udtræder ligeledes, og Randers Kommune har udpeget Merete Østergaard, forstander for Den Skandinaviske Designhøjskole.
SH er genudpeget af erhverv Randers. AM fortsætter i bestyrelsen som lærernes
tillidsrepræsentant, mens BE er på valg. De to elever, VP og MS, fortsætter skoleåret ud. Til kommende bestyrelsesmøde vil den nye bestyrelse udpege de to øvrige medlemmer og konstituere sig.
b. Alkoholpolitik for elever set i forhold til Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger
MP fortæller, at gymnasiet – i lyset af regeringens sundhedsreformudspil og
Sundhedsstyrelsens anbefalinger, er i færd med at udforme og beskrive en alkoholpolitik. Foreløbig har MP haft drøftelser med elevrådet, der skal komme med et udspil efter inddragelse af skolens festudvalg og fredagscaféudvalg.
MP understreger det fornuftige i, at gymnasiet forsat kan afholde fester med salg af øl/Brezzers, anstændigt og fornuftigt og i trygge rammer med ledelse og lærere til stede. Bestyrelsen hæfter sig ved, at festerne på RS afholdes i gode og fornuftige rammer. Samtidig tilslutter bestyrelsen sig, at dialogen med elevråd og elever er væsentlig og vigtig, fremfor forbud. Bestyrelsen ønsker også, at den kommende alkoholpolitik indbefatter studieture. JD problematiserer det faktum, at gymnasier kan holde lukkede fester, hvor lovgivningen ikke umiddelbart er gældende. JD efterlyser, at gymnasiet fortsat efterstræber en god og sund alkoholkultur, hvor det, at elever ikke ønsker at drikke, ikke er ekskluderende.
Bestyrelsen understreger, at den kommende alkoholpolitik bør have fokus på at ændre en kultur, fremfor at understøtte den.8. Eventuelt
a. Dato for de kommende bestyrelsesmøder
Næste møde afholdes den 10. maj 2022 kl. 17 på Randers Statsskole.
SK tager afsked med JS og takker ham for hans engagement i bestyrelsesarbejdet de seneste fire år. Dernæst tager MP afsked med SK og udtrykker taknemmelighed for hans formandskab, der på samme tid har været myndigt og nærværende, for hans dedikerede arbejde og tydelige såvel som synlige veneration for Randers Statsskole igennem de sidste 12 år. Afslutningsvist retter SK en tak til bestyrelsen for det gode samarbejde og en særlig tak til næstformand Søren Høirup for mere end 10 års samarbejde, og giver udtryk for sin glæde ved
Randers Statsskole og ikke mindst for hyppige og gode dialoger med skolens personale.
Bestyrelsesreferater 2020
-
Referat fra bestyrelsesmøde Randers Statsskole
onsdag d. 10. juni 2020 kl 16.00
Til stede:
Søren Keiding, (SK)
Søren Høirup (SH)
Elsebeth Andersen (EA)
Jonas Dahl (JD)
Jan Skougaard (JS)
Anne Moldt Nørgaard (AN)
Mads Rasmussen (MR)
Anne-Mette Høtbjerg Bindesbøl (AM)
Helle Bertelsen (BE)
Lone Andersen, rektor (LA)
Mogens Pold, referent (MP)
Dagsorden:
- Godkendelse af referat af 11.12.19 (mødet d. 30.3. blev aflyst pga Corona-nedlukning)
Ad 1:
Referatet blev godkendt.
- Indledning v/formanden
Ad 2:
SK oplyser at bestyrelsesmødet, der var planlagt til d. 30/3 2020 blev aflyst i forbindelse med nedlukningen pga. Corona.
SK beskriver bestyrelsens indstilling af rektor Lone Andersen til Ridder af Dannebrog. SK begrunder bl.a. udnævnelsen af Lone med hendes lidt snørklede karrierevej men samtidig
ambitiøse indstilling til ledelseshvervet. Tildelingen af Ridder af Dannebrog er samtidig en anerkendelse for dette arbejde fra det officielle Danmark.
LA takker og giver samtidig udtryk for glæde og stolthed over bestyrelsens indstilling.
- Baggrundsinformation:
- Randers Statsskole under Corona-nedlukningen
Ad 3a:
LA redegør kort for hvordan skolen har været påvirket af nedlukningen pga Corona. 3.gerne har skrevet SRP hjemme og har derefter haft ca. 3 ugers virtuel undervisning. 1. og 2.g har haft 9 ugers virtuel undervisning. Eksamener er blevet aflyst for 1g og 2g. 3.g har været til to skriftlige eksamener og slutter af med et mundtligt forsvar af deres SRP i uge 25 og bliver studenter som planlagt i uge 26.
Budgetopfølgning pr. 30.4.20 (bilag i Lectio)
Ad 3b:
Der har været lidt flere indtægter end budgetteret og dermed ser det på nuværende tidspunkt ud til, at regnskabsåret 2020 kan afsluttes med et lidt mindre underskud end budgetteret. Samtidig er det foreløbigt besluttet ikke at besætte en stilling som uddannelseschef efter at Søren Kveiborg stoppede d. 1/3 2020. En mindre del af arbejdsopgaverne fra uddannelseschefstillingen er placeret i en nyoprettet funktion som prøve og eksamenskoordinator, der er besat internt. SK udtrykker opbakning til denne ledelsesjustering.
- Personaletilpasning
Ad 3c:
LA redegør for en personalereduktion ved en afskediget underviser med fagene samfundsfag og psykologi pga af færre undervisningstimer i disse fag. Derudover er der fastansat undervisere i tysk og matematik. I administrationen er Susanne Dokkedal ansat i stedet for Torben Sørensen, der stoppede d. 1/3 2020.
- Status bygningsrenovering
Ad 3d:
MP redegør for et toårigt projekt med vandseparation, der påbegyndes i sommerferien 2020. Rådgivningsfirmaet Vognsen står for udbud og opfølgning. Den sidste del af gangrenoveringen på 1. sal foretages i sommerferien 2020. Etableringen af nye inderporter til skolegården afventer stadig godkendelse fra Kulturstyrelsen. Arkitekt John Wessman er tilknyttet dette projekt.
- Ansøgertal og oprettelse af grundforløb og studieretninger
Ad 3e:
LA oplyser at der, inkl. de elever der skal til optagelsesprøve, er 296 elever til kommende 1.g. Derfor planlægges der oprettelse af 11 grundforløbshold, men blot 10 studieretningsklasser.
- Pædagogiske dage/strategiseminar i august for personalet
Ad 3f:
LA beretter om hvordan og hvorfor der er planlagt et strategiseminar for lærerne i august. SH bakker op om, at dette arbejde tager afsæt blandt lærerne og fortsættes i bestyrelsen.
- Dimission 2020
Ad 3g:
LA beskriver hvordan dimissionen på grund af smittefaren afvikles klassevis og dermed gentages 10 gange fredag d 26/6 2020. Dimissionen bliver derfor i en kort, men forhåbentlig festlig udgave i år, hvor hver elev kan tage max 4 familiemedlemmer med. Dimissionen bliver i år desværre uden jubilarer.
- Drøftelsespunkter:
- Besættelseshistorien på Randers Statsskole
Ad 4a:
SK gør opmærksom på, at han i forlængelse af mindehøjtideligheden i skolegården d. 5/5 2020, gerne ser et projekt igangsat, hvor de faldne modstandsfolk fra skolen portrætteres. Efter en drøftelse, bliver det besluttet at BE igangsætter processen i historiefaggruppen, der vil prøve at beskrive projektet og tydeliggøre på hvilken måde de nuværende elever kan blive centrale i projektet.
- Datofastsættelse for bestyrelsesseminar samt bestyrelsesmøder efterår 2020
Ad 4b:
LA sender datoforslag til bestyrelsen til de kommende bestyrelsesmøder og bestyrelsesseminar efter drøftelse med SK. Bestyrelsesseminar planlægges afviklet i oktober 2020.
- Overgang til Teams isf Lectio?
Ad 4c:
LA stiller forslag om, at vi flytter vores kommunikation fra Lectio til Microsofts Teams.
Forslaget bakkes op af bestyrelsen og LA vender tilbage med en teknisk løsning.
- Kvalitetsrapport 2020 (bilag i Lectio)
Ad 5:
Kvalitetsrapporten, der i år er udarbejdet af Uddannelseschef Lise Holm, er pga af Corona-lukning ikke bearbejdet i kvalitetsudvalget. Derfor er der endnu ikke lavet handleplaner på baggrund af resultaterne i rapporten. JS hæfter sig ved, at der i rapporten sker en stigning i elevernes fravær i løbet af gymnasieforløbet og giver samtidig udtryk for, at det kan være en bestyrelsesopgave at forfølge årsager og sammenhænge ved elevfravær.
MR og AN giver udtryk for kompleksiteten i fraværstallene og hvordan fraværsprocenterne vurderes på elevniveau.
- Opdateret lokallønspolitik
Ad 6:
Punktet udsættes til næste bestyrelsesmøde, nå den nye lønpolitik har været drøftet i MIO.
- Afsked med de afgående elevrådsrepræsentanter
Ad7:
SK tager afsked med AN og MR og takker dem for deres aktive deltagelse i bestyrelsen.
- Eventuelt
Ad 8:
Ingen emner til evt.
-
Referat fra bestyrelsesmødet Randers Statsskole
onsdag d. 9. september 2020 kl 17.00
Til stede:
Søren Keiding, (SK)
Søren Høirup (SH)
Elsebeth Andersen (EA)
Jonas Dahl (JD)
Jan Skougaard (JS)
Teresa Dohn Jensen (TJ)
Mathilde Blom Stoklund (MS)
Anne-Mette Høtbjerg Bindesbøl (AM)
Helle Bertelsen (BE)
Lone Andersen, rektor (LA)
Mogens Pold, referent (MP)
- Godkendelse af referat af 10.6.20
Ad 1:
Referatet blev godkendt
- Velkomst til vores to nye elevrådsrepræsentanter i bestyrelsen: Teresa og Mathilde
Ad 2:
SK byder velkommen til Teresa og Mathilde og velkomsten bliver fuldt op af en kort præsentation af den øvrige bestyrelse.
- Indledning v/formanden
Ad 3:
SK redegør for de punkter og problemstillinger, der skal drøftes på dette bestyrelsesmøde
Baggrundsinformation:
- Opstart på skoleåret med Corona restriktioner
Ad 4a:
LA: Redegør for de væsentlige tiltag, der er taget på skolen i forbindelse med Corona. Her bliver de forskudte pauser og mængden af spritdispensere ved undervisningslokalerne fremhævet. TJ gør opmærksom på, at de forskudte pauser giver specielt 3.g eleverne problemer med at nå bussen, når 3. lektion slutter 13.40. Der har, indtil nu, kun været ét tilfælde med en elev, der har været smittet med Corona. Generelt er der gået rigtig meget tid med information og justering af retningslinjer, men eleverne har været meget forsigtige og tålmodige med de nye tiltag.
- Elevtal og studieretninger
Ad 4b:
Der er begyndt 294 nye elever i 1.g og det forventes, at der oprettes 11 studieretningsklasser efter grundforløbet.
Budgetopfølgning pr. 31.7.20 samt kontoskema og balance (bilag i Lectio)
Ad 4c:
Der er ingen kommentarer til budgetopfølgningen
- Status på renovering af gangarealerne 1. sal samt vandsepareringsprojektet
Ad 4d
MP redegør for at tredje fase og gangrenoveringen er forløbet planmæssigt og det forventes at trappeopgangene kan renoveres i sommerferien 2021 for at afslutte gangrenoveringerne.
Første fase af vandseparationen er gennemført denne sommer og anden fase afsluttes i sommeren 2021. Den sidste fase af vandseparationen indbefatter også skolegården, som bygningsudvalget arbejder på et forslag til nyindretning af.
- Feriepengeforpligtelsen
Ad 4e:
Skolen skal indbetale 5,2 mio kr til feriefonden, der administreres af Lønmodtagernes dyrtidsfond, i løbet af efteråret.
- Info om høring af indgåelse af finansielle aftaler
Ad 4f
LA informerer om at skolen ikke har indgået nogle finansielle aftaler
- Info om erklæring vedr. styrket efteruddannelsesindsats (bilag i Lectio)
Ad 4g:
SK informerer bestyrelsen om at skolen efterlever den styrkede efteruddannelsesindsats for 2019.
- Bestyrelsens overgang til kommunikation i Teams
Ad 4h:
De enkelte bestyrelsesmedlemmer vil modtage en invitations til Teams via deres mail. Herefter vil kommunikationen i bestyrelsen foregår via Teams.
- Tillæg til lokallønspolitik (bilag i Lectio)
Ad 4i:
Tillægget til lokallønspolitiken fremlægges for bestyrelsen.
- Drøftelsespunkter:
- Fastsættelse af optagelseskapacitet 2021
Ad 5a:
LA foreslår, at der indmeldes en optagelseskapacitet på 11 klasser for 2021. Bestyrelsen godkender denne indstilling.
- Udkast til program for bestyrelsesseminar den 7.10.20 (medbringes på mødet)
Ad 5b:
Der afholdes bestyrelsesseminar på Hotel Randers d. 7/10 fra kl 14.00-20.00
LA gennemgår de overordnede tanker for bestyrelsesseminaret og vores strategioversigt. Efter en længere drøftelse om indholdet på det forestående bestyrelsesseminar, bliver det besluttet, at der primært skal arbejdes med en ny vision for Randers Statsskole. SH tager kontakt til en ekstern konsulent, der kan fremme arbejdet med en visionsproces i bestyrelsen, og sætter LA i kontakt med hende. Det fremhæves af flere bestyrelsesmedlemmer, at visionen skal tage afsæt i skolens historie, geografiske placering og skolen som en bæredygtig institution.
SK, EA og LA laver det færdige program og rundsender skolens nuværende vision, værdigrundlag og elevprognose.
- Besættelseshistorien på Randers Statsskole
Ad 5c
BE redegør for den diskussion der har været i historiefaggruppen om besættelseshistorien på Randers Statsskole. Faggruppen vil foreslå, at der kan arbejdes med en udstilling med artefakter, et festskrift i forbindelse med bygningens 100 års jubilæum og/eller fortællinger til elevernes DHO.
SK gav udtryk for, at personlige portrætter gerne må være et omdrejningspunkt i besættelseshistorien på skolen. BE og historiefaggruppen går videre med deres arbejde.
- De unges alkoholvaner (bilag i Lectio)
Ad 5d:
En grundig debat i hele bestyrelsen om alkohol og ungdomskultur, hvor især elevrepræsentanternes bidrag i debatten gav indsigt i elevkulturen på skolen. SK gav afslutningsvis udtryk for, at en disciplineret og ansvarlig alkoholkultur, der er afstemt med de øvrige ungdomsuddannelser i Randers, bør være skolens ramme for de planlagte aktiviteter.
- Eventuelt
Ad 6
BE gav udtryk for, at der bør være mere kunsten på Randers Statsskole.
-
Referat fra bestyrelsesmødet Randers Statsskole
onsdag d. 10. december 2020 kl 17.00
(mødet blev afviklet virtuelt)
Til stede:
Søren Keiding, (SK)
Søren Høirup (SH)
Elsebeth Andersen (EA)
Jonas Dahl (JD)
Jan Skougaard (JS)
Teresa Dohn Jensen (TJ)
Mathilde Blom Stoklund (MS)
Anne-Mette Høtbjerg Bindesbøl (AM)
Helle Bertelsen (BE)
Lone Andersen, rektor (LA)
Mogens Pold, referent (MP)
Referat
- Godkendelse af referat af 9. september
Ad 1:
Godkendt. Underskrives på næste bestyrelsesmøde
- Indledning v/formanden
Ad 2:
SK giver udtryk for, at i forbindelse med bestyrelsens overgang til at benytte Teams som kommunikationsværktøj, skal tidligere referater, bilag, budgetter mm gøres tilgængelig for bestyrelsen i Teams. Denne tilgængelighed af dokumenter skal gå tilbage til sidste bestyrelseskonstituering.
- Baggrundsinformation
3a: Corona-status på RS v/LA
Ad 3a:
LA: Der har været 14 elever og en lærer, der indtil videre har været smittet med covid-19 Fra d. 14/12 2020 skal al undervisning afvikles virtuelt frem til 3/1 2021. I forhold til den smitteopsporing, der indtil videre er foretaget på alle smittede elever og lærere, ser det ikke ud til at der er foregået smittespredning på skolen.
3b: Budgetopfølgning pr. 31.10.20 (bilag)
Ad 3b:
LA: Der har været flere indtægter, primært pga et større elevtal end budgetteret. Samtidig har der også været endnu flere udgifter til bl.a. lærerløn og vikarløn. Derfor forventes det nu, at vi kommer ud af 2020 med et underskud på 527.000 kr mod det budgetterede underskud på 241.000 kr.
I 2021 indbetales der, som forventet ca. 5,3 mio kr til feriefonden. Pengene til denne indbetaling tages fra skoles likviditet.
3c: Oversigt over valg af studieretninger 1g (bilag)
Ad 3c:
MP: Der er oprettet 11 klasser med i alt 291 elever. Klasserne er lavet med et klasseloft på 28 elever og der er 3 klasser, der indeholder mere en én studieretning. 93% af eleverne har fået deres 1. prioritet.
Ny studieretning i år er Engelsk A, Spansk A og Latin C
3d: Sygdomspolitik (bilag)
Ad 3d:
LA: Den nye sygdomspolitik er drøftet og vedtaget i MIO. Sygdomspolitikken skal give gennemsigtighed i forhold til almindelige procedurer ved sygdom og hvordan der følges op på sygdomsfravær.
3e: Ferieplan 2021-22 (bilag)
Ad 3e:
LA: Den nye ferieplan indeholder dels elevernes undervisningsdage og en ferieplan for det pædagogiske personale. Det pædagogiske personale holder fremover 4 ugers ferie i juli og 1 uges ferie i juleferien.
3f: Kvalitetsrapport 2020 (bilag)
Ad 3f:
LA: Kvalitetsrapportens handleplaner har fokus på elevernes indflydelse på undervisningen og elevernes studievaner. Det vil primært være ved de kommende elevtrivselsmålinger, at effekten af handleplanerne vil skulle aflæses.
3g: Erklæring vedr. styrket efteruddannelsesindsats (bilag)
Ad 3g:
LA: Erklæringen skal dokumentere, at skolen anvender mindst 1,232 mio. Kr. til efteruddannelse (1.000 kr/årselev + 388.000 kr til styrket efteruddannelse). 3h: Skolens finansielle politik (bilag)
Ad 3h:
LA: STUK ønsker via revisionen, at vi har en politik for vores finansielle aktiviteter.
SK foreslår, at det af denne politik fremgår, at det er bestyrelsen, der revurderer skolens finansielle strategi. Dette ændres og nyt bilag lægges i Teams til godkendelse på næste bestyrelsesmøde.
- Drøftelsespunkter:
4.1 Fremlæggelse af budget 2021 til godkendelse
AD 4.1:
LA gennemgår nøgletallene og redegør for, at der i 2021 forventes et årsresultat på 250.000 kr. Der er lavet et budget med forventning om 11 nye 1.g klasser. Hvis det ikke sker, skal der laves en justering af budgettet i marts 2021. I 2021 er der bl.a. afsat ekstra midler til IT, udskudte studierejser og udskudt musical. Med den nye finanslov for 2021, ser det ud til, at der kommer til at ske en tilbageførsel af de seneste 2%-besparelser.
Budgettet for 2021 godkendes af bestyrelsen.
4.2: Evaluering af visionsseminaret i oktober + ledelsens efterfølgende
strategiseminar 3.12.
AD 4.2:
Stor tilfredshed med visionsprocessen d. 7/10 2020, for bestyrelsen. LA: Konsulent fra Focused Mindset deltog også efterfølgende ved ledelsens strategiseminar
- 3/12 2020, hvor der bl.a. blev diskuteret nogle enkelte justeringer af visionen.
SH giver udtryk for, at bestyrelsen ikke har kommentarer til denne justering. Herefter kommer visionen til at lyde således: På Randers Statsskole får du mulighed for at udleve dine drømme. Gennem fællesskaber og fagligheder former vi vores fremtid. I historiske og moderne rammer mødes vi med tillid, respekt og udsyn. Ledelsen arbejder videre med en strategiplan og -oversigt. Planen behandles i MIO og bestyrelsen inden der udarbejdes et kommissorium til de enkelte handleplaner. Det forventes at strategiplanen for 2025 kan færdiggøres inden 1. april 2021.
- Eventuelt
Ad 5: Formand og næstformand ønsker alle en god jul…
Ref. MP