Kombinér elitesport med en gymnasial eksamen

Min stx-uddannelse på Randers Statsskole giver mig mulighed for forfølge mine sportslige ambitioner.

Randers Statsskole er Team Danmark Uddannelsespartner og samarbejder direkte med Team Danmark om elever under Team Danmark ordningen. Vi samarbejder også med Randers Talent og Elite (RTE). Dyrker du sport på eliteniveau, men ikke er Team DK-godkendt, kan du stadig være en del af skolens eliteordning og få hjælp til at komme godt igennem STX.

Formålet med Team Danmark-ordningen er at give unge, der dyrker idræt på et højt og tidskrævende niveau, mulighed for at kombinere med en gymnasial uddannelse. Det vil vi meget gerne bakke op om på Randers Statsskole. Hvis du skal begynde på skolen som Team Danmark-elev, kræver det en Team Danmark godkendelse fra dit specialforbund.

Student på tre eller fire år

Som Team Danmark-elev har du mulighed for at forlænge uddannelsen med ét år, så du har færre undervisningstimer i hverdagen og dermed mere tid til din sport. Du har også mulighed for at få supplerende undervisning som erstatning for de timer, du går glip af, når du deltager i turneringer og konkurrencer, og når der er træningssamlinger i dit forbund.

Men du kan naturligvis også vælge at tage uddannelsen på tre år under samme betingelser.

Du kan blive Team Danmark-elev på alle vores studieretninger. Men hvis du skal have tid i skemaet til morgentræning to gange om ugen (tirsdage og torsdage), anbefaler vi, at du vælger én af vores Team Danmark-studieretninger. Her kommer du også til at gå i klasse med andre elitesportsudøvere.

Team Danmark – to linjer med i alt tre studieretninger med mulighed for morgentræning tirsdage og torsdage

På RS udbyder vi tre Team-Danmark studieretninger – en naturvidenskabelig og to samfundsvidenskabelige. Studieretningerne finder du på Statslinjen og Sportslinjen.

Fælles for de tre studieretninger er, at der er mulighed for morgentræning tirsdag og torsdag. Det betyder, at du først møder kl. 10.25 disse dage.

Du kan se studieretningsfagene her for de tre studieretninger:

Sportslinjen – Menneske og sundhed

• Biologi A – Kemi B – Idræt B som valgfag (naturvidenskabelig)
  • Samfundsfag A – Engelsk A (med idræt B) (samfundsvidenskabelig)

Statslinjen – Politik og kommunikation

• Samfundsfag A – Engelsk A (samfundsvidenskabelig)

Kontakt

Påtænker du at blive Team Danmark-elev på Randers Statsskole, skal du kontakte lektor Per Morten Ærthøj Holm på pm@randersstatsskole.dk eller lektor Annette Dam Hyldal på ah@randersstatsskole.dk. Per Morten Ærthøj Holm og Annette Dam Hyldal er Team Danmark koordinatorer på Randers Statsskole.

Læs mere om Team Danmark og gymnasial ungdomsuddannelse.

Sportslig ansøgning til ungdomsuddannelser.

Tobias Garza, 3.g-elev  på Randers Statsskole. Tobias har vundet DMU-guld i 400 meter og sølv i 400 meter hæk.

To2-aspect-ratio-318-318