MIO – Medarbejderindflydelsesorgan
Skolens samarbejdsaftale – MIO-aftalen, beskriver blandt andet skolens udvalgsstruktur.
-
Nærværende samarbejdsaftale refererer til ”Cirkulære om aftale om samarbejde og samarbejdsudvalg i staten” af 18. 11 2021, herunder § 8, som muliggør lokal aftale om organisering af arbejdsmiljøarbejdet. På Randers Statsskole er samarbejdsudvalg og arbejdsmiljøudvalg således organiseret i MIO (’medarbejderindflydelsesorgan’).
Aftalen fastlægger rammerne for MIO-udvalgets samarbejde om arbejds- og personaleforhold, som hører under arbejdsgiverens ledelsesret.
Aftalen udstikker ligeledes rammerne for Randers Statsskoles lokale udvalgsstruktur, jævnfør aftalegrundlagets §7 stk. 3.
MIO-udvalget evaluerer jævnligt sit arbejde med henblik på at sikre et hensigtsmæssigt og frugtbart samarbejde mellem medarbejdere og ledelse.
-
Formålet med aftalen er at fastlægge rammer for et konstruktivt og tillidsfuldt samarbejde mellem medarbejdere, elever og ledelse, at sikre medarbejdere og elever indsigt i og indflydelse på beslutningsprocesser, at fremme dialogen og engagementet og skabe bedst mulige arbejdsvilkår.
Randers Statsskolens samarbejds- og udvalgsstruktur er fundamentet for elev- og medarbejderindflydelse og en forudsætning for skolens udvikling.
-
Medarbejdere og elever er sikret indflydelse gennem deltagelse i udvalgsarbejde, gennem elevråd, gennem pædagogisk råd og gennem medarbejdermøder for TAP-personale.
MIO udstikker rammerne for skolens udvalgsstruktur. Udvalgene under MIO, der betragtes som stående udvalg, rekrutterer – alt efter formål og opgave – medlemmer fra elevråd, pædagogisk råd og teknisk administrativt personale.
Ledelsesrepræsentanter udpeges af rektor.
-
Antallet af medlemmer i MIO aftales mellem ledelse og de forhandlingsberettigede personaleorganisationers repræsentanter. Medarbejderorganisationerne indstiller selv deres repræsentanter.
Rektor er formand for udvalget og udpeger øvrige ledelsesrepræsentanter.
- Udvalgets næstformand vælges af og blandt medarbejderrepræsentanterne.
- Medarbejderrepræsentanter og suppleanter for disse udpeges af de forhandlingsberettigede organisationer på arbejdspladsen. Hver enkelt medarbejder i MIO repræsenterer medarbejdergruppernes fælles interesser i arbejdspladsmæssige forhold.
- Den eller de valgte arbejdsmiljørepræsentanter er fødte medlem/mer af MIO.
- Medlemmer og suppleanter vælges for to skoleår ad gangen. Valget finder sted i april-maj måned og har virkning fra det kommende skoleårs begyndelse.
- Samtlige medlemmer af MIO skal have tilbud om den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse.
- Et medlem skal inden for de første 6 måneder efter udpegningen have tilbudt et kursus for samarbejdsudvalgsmedlemmer.
-
TAP-repræsentanter
AMR 1, AMR 2, 1 valgt TAP, 1 suppleantLærerrepræsentanter
TR, AMR, PR-formand, 1 valgt lærer, 1 suppleantLedelsesrepræsentanter
Rektor, vicerektor, 2 uddannelseschefer -
På Randers Statsskole afholdes dels ordinære MIO-møder, dels særlige temabaserede møder.
Ordinære MIO-møder:
- Der afholdes i udgangspunktet fire møder årligt, og tidspunkterne afpasses tidspunkterne for bestyrelsesmøder. Hertil kommer eventuelle ekstraordinære MIO-møder.
- Formand og næstformand udarbejder i fællesskab dagsorden forud for møderne. Dagsordenen til ordinære MIO-møder skal som minimum omhandle:
- Information fra ledelsen, herunder om arbejdspladsens seneste udvikling, og – hvis aktuelt – den forventede udvikling med hensyn til struktur og beskæftigelse – og planlagte tiltag i den sammenhæng
- Budget og budgetopfølgning
- Information fra medarbejderrepræsentanter – synspunkter og forhold af betydning for samarbejde og skoledrift
- Information/indlæg fra arbejdsmiljøgruppen
Den gensidige information skal – såfremt medarbejder- eller ledelsesrepræsentanter ønsker det – altid give anledning til en grundig drøftelse i MIO, således, at alle synspunkter og forslag tages i betragtning forud for eventuelle ledelsesbeslutninger. Samarbejdsaftalen indebærer, at alle parter udviser positiv vilje i forsøget på at nå til enighed (§ 6, stk. 5)
- Foreløbig dagsorden udsendes af formanden 14 dage før ordinært MIO-møde. Endelig dagsorden med eventuelle bilag udsendes fem dage før mødet.
- Formand og næstformand kan med kort varsel indkalde til ekstraordinære møder i særlige situationer.
- Rektor eller dennes stedfortræder er mødeleder.
- Til første møde i hver ny valgperiode aftaler MIO, hvordan sekretærfunktionen varetages. Der tages referat af alle ordinære MIO-møder. Referatet offentliggøres i skolens personalehåndbog.
- MIO-udvalget skal sikre, at alle medarbejdere holdes orienteret om udvalgets arbejde.
Temamøder:
- Der afholdes i udgangspunktet tre møder årligt.
- Rektor eller mødeleder udsender efter drøftelse i MIO dagsorden med forslag til tema/er, idet det tilstræbes, at der maksimalt er tale om to temaer/punkter.
- Mødelederfunktionen aftales afhængigt at tema.
- Der skrives ikke referat af temamøder.
-
Det er MIO-udvalgets overordnede opgave at bidrage til at sikre det gode psykiske arbejdsmiljø, præget af tillid og samarbejde, og som er med til at skabe rum for faglighed og kvalitet i opgavevaretagelsen (§ 4, stk. 2). Den gensidige information parterne imellem skal danne grobund for drøftelse af arbejds- og personaleforhold, som har betydning for hver enkelt personalegruppe og for skolen som helhed – herunder arbejds- og personaleforhold, sikkerhed, tillid, samarbejde, trivsel, forandrings- eller omstillingsprocesser.
MIO-udvalget har en særlig forpligtigelse til at drøfte gymnasiets mål, strategier og økonomi i sammenhæng med personalepolitikken.
Udvalget har desuden – som følge af andre aftaler og EU-direktiver – en forpligtigelse til at fremme den strategiske kompetenceudvikling samt fremme en personalepolitik, der bidrager til forebyggelse af forskelsbehandling, arbejdsrelateret stress og krænkende adfærd.
Udvalget bør ligeledes være opmærksom på protokollat om ”grøn omstilling” i den udstrækning den grønne omstilling har betydning for arbejds- og personaleforhold.
Udvalget tilrettelægger rammerne for den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV) og drøfter medarbejdernes tilfredshed og trivsel i forlængelse heraf.
MIO varetager den del af arbejdsmiljøarbejdet, der har at gøre med de strategiske, overordnede arbejdsmiljøopgaver, dvs. planlægger og koordinerer skolens samarbejde om sikkerhed og sundhed, sikrer, at arbejdsmiljøspørgsmål integreres i skolens strategiske ledelse og daglige drift samt gennemfører den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
Der henvises i ovenstående og i det følgende til Cirkulære og aftale om samarbejdsudvalg i staten af 18. 11 2021 https://www.samarbejdssekretariatet.dk/samarbejdsaftalen/ samt til arbejdsmiljøloven af 16.11.2021 https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2062
-
Som del af MIO nedsættes en arbejdsmiljøgruppe.
-
Elevrepræsentanter *)
ElevrådsformandTAP-repræsentanter
AMR 1, AMR 2Lærerrepræsentanter
TR, AMRLedelsesrepræsentanter
1*) Elevrådsformand deltager i møder i skolens arbejdsmiljøgruppe, når der behandles forhold af betydning for elevernes undervisningsmiljø.
-
- at varetage og deltage i aktiviteter til beskyttelse af de ansatte og til forebyggelse af risici
- at deltage i planlægning af sikkerheds- og sundhedsarbejdet og deltage i udarbejdelsen af arbejdspladsvurderingen, herunder inddrage sygefravær under iagttagelse af gældende forebyggelsesprincipper
- at udarbejde opfølgende handleplaner i forlængelse af APV
- at udarbejde opfølgende handleplaner i forlængelse af UMV
- at kontrollere, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige
- at kontrollere, at der gives effektiv oplæring og instruktion tilpasset de ansattes behov
- at deltage i undersøgelse af ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb hertil og anmelde dem til arbejdsgiveren
- at påvirke den enkelte til en adfærd, der fremmer egen og andres sikkerhed og sundhed
- at virke som kontaktled mellem ansatte og MIO
- at forelægge sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer, som arbejdsmiljøgruppen ikke kan løse, eller som er generelle for skolen.
I særlige tilfælde, hvor arbejdsmiljøgruppen skønner, at der er tale om en overhængende betydelig fare for de ansattes sikkerhed og sundhed, som den ikke selv kan afværge, kan arbejdsmiljøgruppen standse arbejdet eller arbejdsprocessen i det omfang, det er nødvendigt.
Samtlige repræsentanter i MIO skal have tilbud om deltagelse i den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse. Uddannelsen er obligatorisk for medlemmerne af arbejdsmiljøgruppen.
-
I forbindelse med besættelse af en konkret, fast stilling nedsættes efter indstilling fra MIO et rådgivende ansættelsesudvalg.
-
I forbindelse med
AP-stillinger: rektor, vicerektor og 1-2 AP-repræsentant/er
TP-stillinger: rektor, vicerektor, rengøringsleder og serviceleder (dog afhængig af arbejdsfunktion)
Lærerstillinger: rektor, vicerektor, TR og 1 øvrig lærer
Ledelsesstillinger: rektor, vicerektor og uddannelseschefer
Øvrige stillinger: Udvalg sammensættes afhængigt af stilling
Interne hverv besættes af rektor (og eventuelt øvrige ledelsesrepræsentanter) efter opslag.Ved besættelse af rektorstillingen tager bestyrelsen stilling til udvalgets sammensætning.
-
Inden for rammerne af MIO-strukturen nedsættes ni hovedudvalg:
1. Fællesudvalg/FLU
2. Kvalitetsudvalg
3. Fagligt udvalg
4. Pædagogisk udvalg
5. Læremiddeludvalg
6. It-udvalg
7. Bygningsudvalg
8. Kommunikationsudvalg
9. Legatudvalg -
Udvalgsmedlemmer fremgår i det følgende under hvert enkelt hovedudvalg.
-
- Medarbejderrepræsentanter vælges for to skoleår ad gangen. Valget finder sted i maj måned og har virkning fra det kommende skoleårs begyndelse.
- Elevrepræsentanter vælges for ét år ad gangen af elevrådet.
- Et udvalgs ledelsesmedlem indkalder fra begyndelsen af et nyt skoleår til udvalgets første møde. På dette møde konstituerer udvalget sig og vælger formand og sekretær.
- Formanden for udvalget er ansvarlig for mødeindkaldelse og for udarbejdelse af dagsorden.
- Nogle udvalg under MIO-strukturen råder over et budget, som udvalget skal forvalte, mens andre udvalg skal ansøge ledelsen, såfremt udvalget imødeser en ekstraordinær budgetpost.
- Arbejdstid i forbindelse med deltagelse i udvalgsarbejde aftales for lærernes vedkommende mellem rektor og TR, for TAP-personalets vedkommende med rektor. Elevrepræsentanter i udvalg ’aflønnes’ ikke.
-
FÆLLESUDVALG/FLU
Udvalgets sammensætning
Elevrepræsentanter: 4
TAP-repræsentanter: 1 (efter behov)
Lærerrepræsentanter: 2
Ledelsesrepræsentanter: Rektor, uddannelseschefUdvalgets opgave
- at støtte elevrådsaktiviteter
- at fastlægge rammer for dimission, sidste skoledag, årsfest, juleafslutning
- at fastlægge rammer for og beslutte fællestimearrangementer
- at fastlægge rammer for og planlægge fællessamlinger
KVALITETSUDVALG
Udvalgets sammensætning
Elevrepræsentanter: 2
TAP-repræsentanter: –
Lærerrepræsentanter: 4
Ledelsesrepræsentanter: 1Udvalgets opgave
- at vedligeholde skolens kvalitetssystem
- at foretage systematiske målinger, elevtrivselsundersøgelser og interviews
- at udarbejde en årlig kvalitetsrapport
- at indstille forslag om handleplaner til MIO
FAGLIGT UDVALG
Udvalgets sammensætning
Elevrepræsentanter: 2
TAP-repræsentanter: 1 (efter behov)
Lærerrepræsentanter: TR, 2 øvrige
Ledelsesrepræsentanter: 2Udvalgets opgave
- at foretage indstilling vedrørende øvre grænse for antal elever på hold
- at foretage indstilling om fagudbud og studieretninger
- at fastlægge principper for holddannelse og sammensætning af klasser og hold
- at fastlægge principper for skemalægning
- at fastlægge principper for afholdelse af termins- og årsprøver
- at udvikle 130-timerspuljen
PÆDAGOGISK UDVALG
Udvalgets sammensætning
Elevrepræsentanter: 2
TAP-repræsentanter: –
Lærerrepræsentanter: PR-formand, 3 øvrige
Ledelsesrepræsentanter: 2Udvalgets opgave
- at tage initiativ til og støtte forsøg og pædagogisk udviklingsarbejde, herunder særlige ’helskoleprojekter’
- at planlægge og gennemføre pædagogiske arrangementer, der medvirker til generel kompetence- eller skoleudvikling
- at drøfte aktuelle spørgsmål eller problemstillinger af pædagogisk karakter
LÆREMIDDELUDVALG
Udvalgets sammensætning
Elevrepræsentanter: 2
TAP-repræsentanter: 1
Lærerrepræsentanter: 3
Ledelsesrepræsentanter: 1Udvalgets opgave
- at fastlægge principper for fagenes tildeling af midler til indkøb af bøger, licenser og andet undervisningsmateriale
- at behandle ansøgninger fra faggrupperne vedr. undervisningsmidler
- at tildele midler til faggrupperne
IT-UDVALG
Udvalgets sammensætning
Elevrepræsentanter: 2
TAP-repræsentanter: IT-supporter
Lærerrepræsentanter: Webmaster, teknologisk pædagogisk koordinator, 2 øvrige
Ledelsesrepræsentanter: Rektor, vicerektorUdvalgets opgave
- at udvikle IT- området på skolen – herunder udarbejdelse af handlingsplaner i forbindelse med implementeringen af IT i undervisningen og administrationen
- at afprøve og undersøge IT-udstyr – hardware, software med henblik på evt. indkøb
- at diskutere og udarbejde planer for ’den digitale dannelse’
- at diskutere og forholde sig til skolens GDPR-politik
BYGNINGSUDVALG
Udvalgets sammensætning
Elevrepræsentanter: 2
TAP-repræsentanter: Serviceleder
Lærerrepræsentanter: 2
Ledelsesrepræsentanter: Rektor, vicerektorUdvalgets opgave
- at føre til tilsyn med bygningen udendørs og indendørs
- at udarbejde aktivitetsplaner
- at udarbejde vedligeholdelsesplaner
- at udarbejde budgetter
- at vedligeholde samlingen af bygningstegninger
INFORMATIONSUDVALG
Udvalgets sammensætning
Elevrepræsentanter: 2
TAP-repræsentanter: Webmaster2
Lærerrepræsentanter: Kommunikationsmedarbejder, So-Me-ansvarlig, webmaster1, 1 øvrig
Ledelsesrepræsentanter: 1Udvalgets opgave
- at varetage særligt den eksterne kommunikation, herunder opgaver i forbindelse med sociale medier, hjemmeside, pressekontakt og presseomtale
- at varetage udarbejdelsen af Årsskrift
- at løse opgaver i forbindelse med avissamarbejdet og de øvrige uddannelsesinstitutioner
- at fastlægge principper for, planlægge og gennemføre skolens ’Åbent hus og orienteringsaften’
LEGATUDVALG
Udvalgets sammensætning
TAP-repræsentanter: 1 *)
Lærerrepræsentanter: 6
Ledelsesrepræsentanter: 1Udvalgets opgave
- at forvalte og fordele skolens legatportioner til udvalgte elever på baggrund af indstilling fra det samlede lærerkollegium. Legatuddelingen finder sted to gange årligt – først og fremmest i forbindelse med dimissionen i juni måned. Et mindre antal julelegater fordeles til 1.g-elever umiddelbart efter juleferien.
*) TAP-repræsentanten administrerer det regnskabsmæssige i forbindelse med ovenstående.
Vedtaget af MIO den 19. april 2022.