Hvad skal vi med moskéer, Schweizergarde og religionsundervisningen i gymnasiet?
Af vicerektor Lise Bitsch Holm, 30/9 2025
Eleverne skal lære at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden, medmennesker og samfund. Sådan hedder det i gymnasiets formålsparagraf. Og sådan er omdrejningspunktet for gymnasiets virke og samtale.
For mange år siden var jeg som dansklærer på ekskursion med 3.x. Studieturen gik til Rom. Det blev på alle måder en fin rejse sammen med videbegærlige elever. Om onsdagen skulle vi besøge Peterskirken. Vi havde den dag visse udfordringer med infrastrukturen. Til gengæld havde vi længe forinden meldt vores ankomst, om ikke hos paven, så dog hos dennes sekretariat. Stående på Peterspladsen blandt tusinder og atter tusinder af turister i sved og solskin og med udsigt til stribet schweizergarde i blåt og gult, modtog vores elever en personlig hilsen fra paven: ”Velkommen, særligt til 3.x fra Randers Statsskole”. Det var stort. Også selv om vi jo ikke var katolikker.
Bagefter gæstede vi det helt enorme kirkerum. Pigerne med ellers efterårsbare skuldre og ben behørigt tildækket af tørklæder og andet stof, sådan som dekorum jo foreskriver i visse kristne sammenhænge. Efter en time kastede en dreng med tømmermænd op i et hjørne, for så vidt som hjørner overhovedet findes i Peterskirken. Sådan kan vi, der er resultat af vestlig, kristelig kultur, også fremstå. At klassekammerater beredvilligt og samvittighedsfuldt entrerede med en plasticpose fra det lokale supermarked, var deres fortjeneste.
I det almene gymnasium skal vi alt. Heldigvis. Også hjemkommet fra Rom. Eleverne skal på et oplyst og fagligt kvalificeret niveau kunne bidrage med fornuft, medmenneskelighed og omtanke til den samfundsmæssige, demokratiske debat. De skal være med til at sikre, at den gode omgangsform og -tone nyder fremme, også i kommentarspor.
Når vi i en religionstime besøger den lokale moske, så skyldes det slet ikke, at det i læreplanen for religion, STX, C-niveau faktisk hedder, at eleverne skal kunne ”redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser”.
Snarere skyldes det en stadig bevidsthed om, at vores elever skal opnå forståelse for ”religioner og religioners betydning for mennesker og samfund, at de tilegner sig forudsætninger for at analysere, tage stilling til og agere i forhold til religioners rolle i en nutidig lokal, national og global sammenhæng.” Alt dette parallelt med deres medvirken i den årlige juleafslutning i Sct. Mortens Kirke og den forhåbentlige refleksion over adfærden i Peterskirken på en almindelig onsdag efterårsformiddag i Rom.
