På Randers Statsskole er der særlige muligheder for talentudvikling.
Der er også mulighed for talentudvikling i de frivillige aktiviteter inden for blandt andet det naturvidenskabelige og det kunstneriske område. Her findes også nogle tilbud til grundskolerne.
Tobias Garza, student 2024. Har vundet DMU-guld i 400 meter og sølv i 400 meter hæk.
-
Kombinér elitesport med en gymnasial eksamen
Min stx-uddannelse på Randers Statsskole giver mig mulighed for forfølge mine sportslige ambitioner.
Randers Statsskole er Team Danmark Uddannelsespartner og samarbejder direkte med Team Danmark om elever under Team Danmark ordningen. Vi samarbejder også med Randers Talent og Elite (RTE).
Formålet med Team Danmark-ordningen er at give unge, der dyrker idræt på et højt og tidskrævende niveau, mulighed for at kombinere med en gymnasial uddannelse. Det vil vi meget gerne bakke op om på Randers Statsskole. Hvis du skal begynde på skolen som Team Danmark-elev, kræver det en Team Danmark godkendelse fra dit specialforbund.
Student på tre eller fire år
Som Team Danmark-elev har du mulighed for at forlænge uddannelsen med ét år, så du har færre undervisningstimer i hverdagen og dermed mere tid til din sport. Du har også mulighed for at få supplerende undervisning som erstatning for de timer, du går glip af, når du deltager i turneringer og konkurrencer, og når der er træningssamlinger i dit forbund.
Men du kan naturligvis også vælge at tage uddannelsen på tre år under samme betingelser.
Du kan blive Team Danmark-elev på alle vores studieretninger. Men hvis du skal have tid i skemaet til morgentræning to gange om ugen (tirsdage og torsdage), anbefaler vi, at du vælger én af vores Team Danmark-studieretninger. Her kommer du også til at gå i klasse med andre elitesportsudøvere.
Team Danmark – to linjer med i alt tre studieretninger med mulighed for morgentræning tirsdage og torsdage
På RS udbyder vi tre Team-Danmark studieretninger – en naturvidenskabelig og to samfundsvidenskabelige. Studieretningerne finder du på Statslinjen og Sportslinjen.
Fælles for de tre studieretninger er, at der er mulighed for morgentræning tirsdag og torsdag. Det betyder, at du først møder kl. 10.25 disse dage.
Du kan se studieretningsfagene her for de tre studieretninger:
Sportslinjen – Menneske og sundhed
- Biologi A – Kemi B – Idræt B som valgfag (naturvidenskabelig)
- Samfundsfag A – Engelsk A (med idræt B) (samfundsvidenskabelig)
Statslinjen – Politik og kommunikation
- Samfundsfag A – Engelsk A (samfundsvidenskabelig)
Kontakt
Påtænker du at blive Team Danmark-elev på Randers Statsskole, skal du kontakte lektor Per Morten Ærthøj Holm på pm@randersstatsskole.dk eller lektor Annette Dam Hyldal på ah@randersstatsskole.dk. Per Morten Ærthøj Holm og Annette Dam Hyldal er Team Danmark koordinatorer på Randers Statsskole.
Læs mere om Team Danmark og gymnasial ungdomsuddannelse.
Sportslig ansøgning til ungdomsuddannelser
-
Fremtiden er i vores hænder
Af: Christina Oehlenschläger Stoltze, cand.mag., lærer, Randers Statsskole
Månesten, sten fra Mars og modeller af små komponenter til NASAs Mars-køretøjer. For de fleste er det del af et fjernt science fiction-univers, men for Esben Røjkjær Rasmussen og Cilie Boendorf Iversen fra Randers Statsskole er det fremtid og nutid i ét, som de har stået med i hænderne.
De to gymnasieelever deltager i gymnasie-talentprogrammet ”Science Talent” fra Randers Statsskole, hvor de deltager i rumteknologi-linjen. Som del af talentprogrammet har de været afsted på to rumteknologi-lejre, eller camps, som de kalder det, i Sorø sammen med naturvidenskabstalenter fra hele landet.
”Vi brugte hele sidste camp på at afprøve den teknologi, der bruges, når der hentes data fra store rumstationer ned til jorden – i helt lille skala, selvfølgelig. Vi byggede en lille flight unit, som er en lille enhed, vi kunne sende afsted op i luften, hvor den kunne måle det, vi på forhånd havde programmeret den til”, fortæller Esben Røjkjær Rasmussen, der går i 2.g. på Randers Statsskole. Han fortsætter:
”Vores målte højde, partialtryk, der er et udtryk for lufttrykket afhængig af blandingen af luftarter, og temperatur – og så hentede vi de data ned trådløst på samme måde som de gør fra de store rumstationer”.
Smittende passion
Science Talenter har til formål at give de mest talentfulde naturvidenskabeligt interesserede elever bedre plads til at udfolde sig, fx gennem deltagelse i særligt tilrettelagte undervisningsforløb som rumteknologi-forløbet, der består af tre tre-dages camps. Klassekammeraten Cilie Boendorf Iversen fortæller:
”Jeg kan virkelig godt lide den måde, hvorpå man får åbnet sine øjne for ting, man slet ikke havde tænkt på, gennem de mange mennesker, der fortæller om deres studier. Det er spændende at være så tæt på de mennesker, der har arbejdet med dette område i mange år og er så passionerede omkring det, de laver.”
Naturvidenskabeligt fællesskab
Deltagelsen i Science Talent-forløbet er et frivilligt tilbud og byder både på faglige og sociale fællesskaber med ligesindede gymnasieelever.
”Det er spændende at møde andre unge, der er kloge på hver sin måde. Det giver en stor indsigt i vidt forskellige områder”, fortæller Cilie, der har valgt at deltage i rumteknologiforløbet for at pleje sin interesse for astronomi.
Esben deltager i forløbet pga. den hands-on-orientering, det rummer – og det faglige forspring, som forløbet også tilbyder, fortæller han:
”Vi har virkelig kloge og dygtige undervisere, som det er spændende at lære af. Og så giver det en god basis for at arbejde med programmering, som vi kommer til at skulle i fysik. Der er vi lidt foran de andre i klassen”.
Tilbage på Randers Statsskole fortsætter skolehverdagen som sædvanligt, indtil Esben og Cilie i april måned tager afsted til årets sidste rumteknologi-camp, hvor de igen får muligheden for at tage rummet, teknologien og fremtiden i deres hænder.
Matematik på OL-niveau
Kamille Møller Frost fra Randers Statsskole har for anden gang været med til at sikre Danmark en plads i Den Europæiske Matematikolympiade for Piger, EGMO. Det er en kæmpe præstation – og en kæmpe oplevelse.
”Allerede i lufthavnen blev vi mødt af kameraer, indgangsceremonien blev sendt live på nationalt ukrainsk tv, hotellet var reserveret kun til os, der skulle til EGMO, og vi fire danske piger havde en privat guide, der arrangerede lige det, vi gerne ville. Og så var sponsorerne kæmpe virksomheder og organisationer, fx Ukraines nationalbank”, fortæller Kamille om sin deltagelse sidste år.
Matematisk kreativitet Igen i år deltager hun som en af fire danske piger, der har kvalificeret sig til matematikolympiaden. Kvalificeringen er sket gennem deltagelse i Georg Mohr-Konkurrencen, der er en matematikkonkurrence, der henvender sig til matematikinteresserede elever i gymnasiale uddannelser. Konkurrencens formål er at stimulere de dygtigste elever med opgaver, der ligger ud over det, de møder i den daglige undervisning – og netop det udgør en del af fascinationen for Kamille.
”I matematikkonkurrencerne får man virkelig lov at udvikle sig. I gymnasiematematik laver man typeopgaver, hvor man øver noget, man har lært i timerne. I konkurrencerne møder man opgaver, man aldrig har set før, og som det er umuligt at have trænet i”, fortæller hun og fortsætter:
”Matematikkonkurrencerne kræver, at man får nye idéer til, hvordan man kan løse de opgaver, man får, fordi de altid er helt anderledes end det, man har set før – selvom jeg nu har deltaget i konkurrencerne i fire år. Når man kommer til det tidspunkt i processen, hvor man skal løse en ligning, er det det nemmeste ved opgaven. Der, hvor man ikke skal tænke så meget”.
Den Europæiske Matematikolympiade for Piger afholdes efter planen d. 15. – 21. april i Egmond ann Zee i Holland.
En matematisk formel for at gøre en forskel
”Hvis vi kan dele den begejstring, vi selv har for matematikfaget, med andre, er det en succes. Og så er det allerbedste ved at være matematiktutor, at man har mulighed for at gøre en lille forskel for en anden, når der er en, der pludselig forstår noget, vedkommende ikke forstod lige før”.
Det fortæller Amalie Hjorth Wyke, der går i 3.g. på Randers Statsskole og er en af gymnasiets i alt 10 matematik-tutorer, der deltager i gymnasiets studiecaféer. Matematiktutorerne er 3.g-elever, der har matematik på A-niveau og som brænder for formidlingen af matematikken og lysten til at hjælpe andre.
Vi har været i præcis samme situation
Tutorerne er blevet udvalgt på baggrund af en kombination af en motiveret ansøgning samt deres faglige niveau i matematik. Det, at tutorerne har et højt fagligt niveau, betyder dog ikke, at de ikke kan sætte sig ind i de problemer, eleverne i studiecaféerne har, fortæller Mathias Maach-Møller, der også er matematik-tutor:
”Sidst jeg var til studiecafe sagde én til mig, at ”du har jo matematik på A-niveau, så du laver jo aldrig fejl”. Men det gør jeg jo. Jeg har jo siddet i præcis samme situation, som ham, men er bare kommet videre derfra”. Han fortsætter:
”Måske er det netop det, der er det allerbedste ved at tutorerne er elever fra skolen: At vi har været i præcis samme situation – og det gør dem, der har brug for hjælp, mere trygge i situationen.”
Vi bliver betalt i kage
De i alt 10 matematiktutorer deltager på skift i studiecaféen, hvor de dog altid arbejder i par. Det betyder, at de har en vagt cirka hver femte uge. Deres arbejde er frivilligt, bortset fra, at de bliver ”betalt i kage”, som Amalie udtrykker det. Derudover får de en skriftlig udtalelse fra gymnasiet om deres arbejde, deres smittende begejstring for matematikfaget og om, hvordan de har været med til at gøre en forskel i en andens gymnasiehverdag.
-
Et tilbud til fagligt motiverede og akademisk talentfulde gymnasieelever, der evner og har lyst til at arbejde ekstra med deres faglige og akademiske talenter.
Onsdag den 18/1 2023 modtog tre af Randers Statsskoles dygtige ATU-elever deres diplom som et bevis på, at de har gennemført Diplomforløbet på Akademiet for Talentfulde Unge. Det faglige fokus på ATU retter sig mod den akademiske analyse og videnskabelse, men afgrænser sig ikke til de akademiske videnskabelige uddannelser. Undervisningen tilrettelægges i samarbejde med Aarhus Universitet, VIA University College, Danmarks Medie-og Journalisthøjskole og en lang række videnbaserede virksomheder.
Et stort tillykke til jer alle tre; Malene Vistisen Faseth (3z, student 2024), Lily Gasoyan (3z, student 2024) og Laura Nørager (3ø, student 2024). Vi håber og tror, at I får stor glæde af jeres Diplomforløb på ATU i jeres fortsatte uddannelse på Randers Statsskole og jeres efterfølgende videregående uddannelse.
ATU 2023, Lily, Malene og Laura
Malene Vistisen Faseth deltog i Unge Forskere, som er Danmarks største naturvidenskabelige talentkonkurrence for elever på ungdomsuddannelserne og i grundskolerne. Malene har arbejdet med at optimere et enzym, der gør planter i stand til bedre at fiksere carbondioxid, hvilket kan have enorm betydning for at afhjælpe klimakrisen.
Malene gik videre til finalen, valgt som den sidste, blandt otte projekter i Region Midtjylland. Malene vandt senere årets formidlings-pris i seniorkonkurrencerne i London.
Har du lyst til at læse meget mere om Unge Forskere, så kig med her.
På billedet ses Malene Vistisen Faseth og lektor Regin R. Pindstrup.