Randers Statsskole ønsker at bidrage til en miljømæssigt bæredygtig samfundsudvikling gennem såvel undervisningens indhold som skolens drift.
Undervisning
Gymnasieskolens formål er ifølge loven blandt andet at ”Eleverne skal derfor lære at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden, herunder medmennesker, natur, miljø, klima og samfund, og til deres udvikling”. Derfor er et det et strategisk mål for Randers Statsskole at bæredygtig udvikling er en naturlig del af undervisning i alle de faglige sammenhænge hvor dette relevant, både i naturfagene, og i samfundsfaglige og humanistiske fag.
For at understøtte dette uddanner skolen løbende i perioden 2024 og frem lærere i Uddannelse i Bæredygtig Uddannelse gennem en kursusrække i regi af Københavns Universitet, og der gøres en indsats for at understøtte at de lærere som har modtaget uddannelsen kan udbrede deres erfaringer til de relevante kolleger.
Rejser med elever
Studie- og sprogrejser på Randers Statsskole gennemføres så vidt muligt bæredygtigt. Der skal afsøges grønnere alternativer til flytransport hver gang der planlægges udlandsrejser med elever. Under hensyntagen til de faglige mål anvendes grønnere alternativer hvor det er muligt.
Elevernes aktiviteter i og udenfor skoletiden
Skolen støtter op om elevernes engagement i arbejdet med bæredygtighed.
Konkret foregår dette arbejde ad to spor:
For det første bakker skolen op om elevernes eget Klimaråds aktiviteter med ressourcer i et omfang som aftales løbende. Klimarådets aktiviteter er præget af elevernes personlige engagement og konkrete tiltag, som bidrager til at gøre Randers Statsskoles arbejde med bæredygtig udvikling hverdagsnær og meningsfuld for de deltagende elever.
For det andet ønsker skolen løbende at tage positivt imod evt. initiativer på skoleniveau som initieres fra elevside, såsom skolens deltagelse i nationale kampagner, lokale events i byen eller lignende, og hvor alle eller mange elever deltager. Formålet med sådanne, tidsafgrænsede events ville være at sprede engagementet og de konkrete handlinger fra de få til de mange. Skolen støtter sådanne initiativer i det omfang det overhovedet er muligt, herunder med ressourcer, logistik og faglighed.
Skoledrift
Bygningen
Grøn omstilling af skoledriften på Randers Statsskole møder ofte praktiske forhindringer på grund af bygningens fredningsstatus. På trods af dette indtænker skolens bygningsudvalg bæredygtighed i renoveringsprojekter, hver gang det er muligt. Dette kan give sig udtryk i alt fra valg af langtidsholdbare materialer / genbrugsmaterialer til indregning af energi-, vand- og CO2-belastning ved vurdering af projekter.
Ved større ombygninger indtænkes desuden efterisolering, belysning mm. med henblik på energibesparelser.
I vinteren 2025 er opsat solceller på taget af Hallen, som forventes at producere svarende til 60% af skolens elforbrug. Der er opsat ladestandere til ca. 4 elbiler.
Indkøb
Skolen indtænker klima- og ressourcebelastning ved større indkøbsbeslutninger, særligt med henblik på IT, hvor både typen af råvarer og produktionsprocessen er potentielt meget belastende, og f.eks. møbler, hvor materialeforbruget er stort (se også skolens indkøbspolitik). Her indtænkes særligt muligheder for genbrug samt produkternes forventede levetid i indkøbsbeslutninger.
Ansattes rejser
Ansatte skal vælge offentlig transport til og fra kurser, møder og censur, hvor det er praktisk muligt.
Affald
Skolen har i foråret 2025 implementeret et affaldssorteringssystem i klasselokaler, gangarealer, kontorer, lærerværelser og kantine / køkken. Formålet med affaldssorteringen er at sikre at materialerne i videst muligt omfang genanvendes.
Kantine
I efteråret 2024 har Randers Statsskole hjemtaget driften af skolens kantine. På sigt er det målet at hjemtagningen også giver skolen mulighed for at påvirke kantinens udbud og drift i retning af miljømæssig bæredygtighed.
Grønne arealer
Skolens udearealer drives i dag uden brug af pesticider, og vi forsøger løbende at udskifte evt. nødvendige midler med mindre miljøbelastende alternativer.
Målsætningerne for driften og indretningen af udearealerne er:
- At grene / små stammer fra vedligehold af parken tilbydes til lokale daginstitutioner sådan at haveaffald til bortskaffelse minimeres mest muligt
- Ved større projekter / ændringer i udearealerne, vælges materialer, bevoksning og landskabsmorfologi som understøtter lokal afledning af regnvand for at sikre os og naboerne mod oversvømmelser
- Efterhånden overgå til hjemmehørende arter ved naturlig succession
- Indretningen af udearealer gør dem attraktive for elever og lærere til både undervisning og aktiviteter uden for undervisningen
