Hvad vil du gerne vide noget om? Hvad kan man på Verdenslinjen? Søg for eksempel på Studieretninger Hvad leder du efter? Tast dit søgeord her

Skærmpolitik på Randers Statsskole

På Randers Statsskole arbejder vi for at skabe de bedst mulige rammer for et lærings- og arbejdsmiljø, hvor der er rum til uforstyrret faglig fordybelse, og hver enkelt elev har de bedste forudsætninger for at rette opmærksomheden mod den undervisning og samtale, der finder sted. Dette udfordres af en stigende tilstedeværelse af skærme i undervisningsrummet, der gør, at nogle elever bliver trukket ud af klassens faglige fællesskab og ind i deres private dagsordener på skærmen. Samtidig giver skærmene et nyt potentiale for både læring og digital dannelse, når de anvendes bevidst og med et konstant fokus på læringsmæssigt udbytte.

For at skabe den bedst mulige balance mellem disse to poler arbejder vi på Randers Statsskole ud fra en skærmpolitik, som både lærere og elever kan navigere efter i det daglige, ligesom den kan fungere som fundament for den fortsatte dialog om skærmenes anvendelse, der er gennemgående i undervisningen. Begrebet ”skærme” anvendes i denne sammenhæng som samlebetegnelse for computerskærme, mobiltelefoner, smart watches mv.