Se video om biolinjen her

Link til video som beskriver biolinjen på Randers Statsskole

• Vil du gøre en forskel og redde liv?
  • Er du interesseret i bæredygtighed og i at løse klimakrisen?
  • Drømmer du om at finde kuren mod kræft?
  • Er du optaget af, hvordan mennesket påvirker naturen – og naturen mennesket?
  • Vil du lave kemiske synteser der kan give nye løsninger på fremtidens udfordringer?

Studieretningerne

Studieretningerne i denne linje har udgangspunkt i biovidenskab – enten med biologi A eller bioteknologi A. Når du vælger studiretningen med biologi på A-niveau, har du kemi og matematik på B-niveau. Vælger du studieretningen med bioteknologi på A-niveau, har du fysik på B-niveau og matematik på A-niveau.

I studieretningens fag arbejder vi med vigtige og højaktuelle emner som genteknologi, epidemier, lægemiddelfremstilling, vi arbejder med kroppens opbygning og funktion og får en forståelse for arternes udvikling og den igangværende biodiversitetskrise. Men også i studieretningernes øvrige fag vil du indimellem møde forløb, der tegner studieretningens interesse for sundhed, menneske og natur.

Ekskursioner i naturen, eksperimenter i laboratoriet, besøg på videregående uddannelser og besøg på fx Regionshospitalet eller virksomheder indgår som en del af undervisningen. Har du en forskerspire i maven, har du mulighed for udfordringer i diverse science-konkurrencer sammen med gymnasieelever fra hele landet.

Med biovidenskabslinjen har du et rigtigt godt udgangspunkt for videregående studier inden for sundhed og naturvidenskab – læge, bioanalytiker, tandlæge, sygeplejerske, fysioterapeut, ligesom du kan blive fx biolog, kemiingeniør eller bioteknologisk ingeniør.

Måske er det dig, der skal designe ny medicin, løse klima- eller biodiversitetskrisen?

Liv på Staten. Staten for livet.

biovidenskab-aspect-ratio-318-318

Biolinjen