Se video om Erhvervslinjen her

Link til video som beskriver erhvervslinjen på Randers Statsskole

• Har du også set “Løvens hule” og drømmer om at starte din egen virksomhed?
  • Spekulerer du over, hvordan Corona kan have så stor en indflydelse på økonomien?
  • Grubler du over, hvordan et containerskib på tværs i Suez-kanalen kan have betydning for prisen på din computer og mobiltelefon?
  • Vil du bare gerne være den, der vinder i Bezzerwisser. Igen?

På erhvervslinjen interesserer vi os for samfundet i bred forstand, arbejder ofte case- og problemorienteret og med blikket rettet mod livet uden for Statsskolens gule mure.

Studieretningerne

Her møder du to forskellige studieretninger. De er dog ikke mere forskellige, end at de begge er kendetegnet ved, at samfundsfag er studieretningsfag på A-niveau, og at erhvervsøkonomi indgår som valgfag på C-niveau.

I studieretningernes fag og i de obligatoriske fag vil du skulle arbejde med emner som Coronakrisens betydning for økonomien på såvel samfunds-, virksomheds- og individniveau, regnskabsforståelse, udflytning af arbejdspladser, karrierelæring på godt og ondt, folketingsvalg, meningsmålinger og statistisk usikkerhed, ligestilling og køn, demokrati og globsalisering – foruden naturligvis med alle de andre emner og forløb, der hører med til fagene i gymnasiet.

Der er ikke tvivl om, at du med denne linje har lært at navigere i og forholde dig til et samfund i konstant forandring. Måske søger du videre på uddannelser inden for statskundskab, økonomi eller international business, måske bliver du erhvervsdrivende?

Eller drømmer du om at starte egen virksomhed, at arbejde på ledelsesgangen eller måske Christiansborg?

Og har du også en enhjørning? Økonomi på Staten. Statsøkonomi

vecteezy_magnifying-glass-on-charts-graphs-paper-financial_4130774_797-aspect-ratio-318-318

Erhvervslinjen

2024/25 Samfundsfag A – Engelsk A – Erhvervsøkonomi C som valgfag