Se video om Klassikerlinjen her

Link til video som beskriver klassikerlinjen på Randers Statsskole

• Er du til store fortællinger om stærke helte og antihelte?
  • Vil du vide, hvor ord som demokrati, filosofi, diktator og mobiltelefon stammer fra?
  • Og har du undret dig over, hvorfor Statsskolen har søjler i skolegården og en skulptur af guden Hermes over vestporten?

I denne linje dyrker vi det, der er større end os – de store fortællinger, sprogets systemer og den kultur, vi er en del af. Når du beskæftiger dig med græsk og romersk sprog og kultur opdager du antikkens enorme betydning for hele vores moderne kultur og forestillingsverden, for det almene gymnasium og for Randers Statsskole.

Studieretningen

Både studieretningsfagene og de obligatoriske fag arbejder sammen og hver for sig med bl.a. sprog, litteratur, filosofi, kunst, arkitektur samt historie- og samfundsforhold.

Måske kender du allerede Herkules, Achilleus, Homer, Platon og Kejser Augustus. Her får du mulighed for at stifte bekendtskab med nogle af den europæiske litteraturs ældste værker, når du lærer at læse græske og latinske tekster på originalsprogene. Du får kendskab til væsentlige sider af antikkens sprog, litteratur og kultur og måske også til sider af dig selv.

De fleste moderne europæiske sprog har rødder i græsk og latin, og når du arbejder systematisk med sprogforståelse og fordybelse er du godt hjulpet, når du skal lære moderne sprog - fx dem, du allerede har i denne studieretning…

Måske kommer du engang til at beskæftige dig med sprog, kulturformidling, religion, arkæologi, antropologi, kunsthistorie eller idéhistorie. Under alle omstændigheder skriver du dig ind i et fællesskab, der har bestået i tusinder af år.

Og hvem var det nu lige, der gemte sig i den trojanske hest?

Tre år for livet. Klassiker for livet.

klassikerskolen-aspect-ratio-318-318

Studieretninger