Se video om Sportslinjen her

Link til video som beskriver sportslinjen på Randers Statsskole

• Drømmer du om at blive udfordret – fagligt og sportsligt?
  • Interesserer du dig for sundhedspolitik?
  • Vil du gerne blive klogere på, hvad sundhed egentlig er?
  • Vil du vide, hvad der sker i kroppen, når du træner?

Studieretningerne

På sportslinjen er der to forskellige studieretninger, en samfundsvidenskabelig med samfundsfag og engelsk og en naturvidenskabelig med biologi og kemi. Men fælles for de to studieretninger er, at idræt på B-niveau indgår som valgfag, og at skemaet er tilrettelagt, så du har mulighed for morgentræning to gange ugentligt, hvad enten du er elitesportsudøver eller TeamDanmark-elev. Men linjen er for alle, der elsker idræt.

I undervisningen har vi – alt afhængig af studieretning – bl.a. fokus på menneskekroppens opbygning, dens funktion og præstationsmuligheder, og hvilke faktorer, der kan påvirke den velfungerende enhed. Vi interesserer os for sammenhængen mellem sundhed og politik – hvilken rolle spiller sport i vores samfund, økonomisk, socialt og politisk? Hvilken sundhedspolitik fører vi i Danmark? Og hvordan hænger identitetsdannelse, livsstil og idræt sammen?

Men også i studieretningernes øvrige fag vil du indimellem møde forløb af sportsligt tilsnit. Hvorfor kan Kasper Hjulmand tale tysk? Hvad er historien (og politikken) bag De oplympiske Lege? Og hvilken rolle spiller krop og køn i kunst, kultur og medier?

I idræt er der plads til fysisk aktivitet og sved på panden – og der er plads i helt bogstavelig forstand i skolens store idrætshal. Der er også plads til orienteringsløb i Fussingø og surf-kursus i Cold Hawai. Men idræt er også et teoretisk fag, hvor du udvikler evnen til at kombinere praktisk erfaring med teoretisk viden i relation til træning og sundhed.

Måske drømmer du om en sundhedsfaglig uddannelse? Måske skal du være sportsjournalist eller vinde et verdensmesterskab. På sportslinjen lærer du en del om mennesker og sundhed, om fællesskabets betydning og om glæden ved bevægelse.

Har du tænkt på, hvorfor nogle mennesker bliver professionelle atleter, mens andre bliver i sofaen?

Sport for livet. Staten for livet. Liv på Staten.

Disse studieretninger giver mulighed for morgentræning tirsdage og torsdage

DSC00229-aspect-ratio-318-318

Sportslinjen

2024/25 Biologi A – Kemi B – Idræt B (morgentræning)