Se video om Statslinjen her

Link til video som beskriver statslinjen på Randers Statsskole

• Drømmer du om at være med til at forme fremtiden gennem socialt engagement og klar kommunikation?
  • Er du ivrig efter af debattere, skabe forandring og flytte holdninger?
  • Har du også spekuleret over, hvordan en realitystjerne kan blive præsident i USA?
  • Og hvad er mon årsagen til, at BLM og MeToo er blevet verdensomspændende fænomener?

Studieretningerne

På statslinjen er der to studieretninger. Fælles for dem er, at de begge har samfundsfag på A-niveau, engelsk på enten A- eller B-niveau og matematik på A- eller B-niveau.

Både studieretningsfagene og de obligatoriske fag arbejder sammen og hver for sig bl.a. med emner som politiske systemer, økonomisk politik, politisk kommunikation og retorik, identitetsopfattelse, amerikansk – og dansk og kommunal – valgkamp, ideologernes kamp, social arv, ulighed og velfærd.

Er du elev på statslinjen får du rig mulighed for at arrangere valgdebatter og valgaftener, deltage i samfundsfagscups og folkemøder. Og måske tager studieturene dig hen til steder, du ikke vidste fandtes…

På statslinjen interesserer vi os for mennesker i samspil med hinanden. Vi undrer os og stiller spørgsmål. Det er helt centralt, når vi skal forsøge at forstå og diskutere den verden, der omgiver os.

Hvorfor opstår der ulighed og konflikt? Hvem har egentlig ansvaret for mennesker på flugt?

Og hvordan skal man overhovedet forstå den amerikanske våbenlovgivning?

Måske kommer du engang til at studere videre inden for samfundsvidensskab, antropologi, statskundskab, jura eller psykologi. Måske drømmer du om at blive politiker eller en engageret medborger. Måske kommer du til at skabe forandring til det bedre.

Find dig ikke i noget. Find dig i livet.

Staten for livet.

lykketoft-aspect-ratio-318-318

Statslinjen

2024/25 Samfundsfag A – Matematik A