Se video om Verdenslinjen her

Link til video som beskriver verdenslinjen på Randers Statsskole

• Drømmer du om at rejse ud i verden?
  • Har du tænkt over, hvordan vi kan løse problemer på verdensplan, hvis vi ikke kan tale sammen og forstå hinanden?
  • Har du overvejet, om du engang skal arbejde i en virksomhed, hvor arbejdssproget ikke er dansk?

Her vender vi os sammen ud mod verden, og vi tager verden ind. Vi interesserer os for sprog, kultur, litteratur, historie og samfundsforhold, og vi er optaget af at finde ud af, hvordan mennesker lever, tænker og taler.

Vi træner sproglige færdigheder og nuancer og øver os i at skrive og tale med store dele af verden.

Studieretningerne

På verdenslinjen kan du vælge mellem fire studieretninger. Fælles for studieretningerne er, at de alle har engelsk på A-niveau.

Både studieretningsfagene og de obligatoriske fag arbejder sammen og hver for sig bl.a. med emner som identitet og subkulturer, migration, kolonialisme, klassesamfund, politisk kommunikation, demokrati og diktatur, kærlighed og krimi, fodbold og flamenco… alt sammen på engelsk, spansk, fransk, tysk eller dansk.

Fremtiden

Der er ikke tvivl om, at veludviklede kommunikative evner og samfundsmæssigt udsyn er efterspurgt i et globalt samfund og er med til at øge karrieremulighederne – også i internationale virksomheder, hvor dine kommende kolleger måske taler engelsk, tysk, fransk eller spansk.

Interesserer du dig for verden og samfundet omkring dig, kan du blive klogere på både, hvad der sker, og hvad du kan gøre. Fascineres du af sprogets muligheder og detaljer, kan du bringe det nye steder hen.

Leder du efter nøglen til verden?

Og ved du forresten, at jo flere sprog du kan, desto nemmere er det at lære og forstå nye sprog?

Verden på Staten. Sprog for livet. Staten for livet.

Island-aspect-ratio-318-318

2024/25 Engelsk A – Spansk A – Latin C