Randers Statsskole. For livet.

Randers Statsskole er for livet. For det fuldstændigt fantastiske og helt igennem umulige liv, som ingen kan forberede dig på – selv om vi bliver ved med at prøve.

Randers Statsskole er for livet. For det, der opstår i fællesskabet mellem os, når vi rykker sammen – ved både at stå sammen og gå de ekstra skridt sammen.

Randers Statsskole er for livet. Find dig i det. Altså livet. Det forunderlige, fornøjende, forvirrende, for-fortsæt-selv …

Det skal være sjovt. Men ikke for sjov. Det skal være hårdt. Men ikke for hårdt. Det skal tage os steder hen.

Lær noget. Om dig selv.

På Randers Statsskole finder du svar. Og spørgsmål. Veje. Og muligheden for at afprøve dem.

Vi tegner ikke et kort for dit fremtidige liv. Vi siger ikke ”du er jo lige den og den type” eller ”jeg kan se dig som det eller det”. Vi lytter og tænker sammen med dig. Vi åbner kortet. Vi giver dig blyanten i hånden. Vi opfordrer dig til at tegne med så tynd en streg, at den kan viskes ud igen. ”Her findes der drager” stod der ved de uudforskede pletter på gamle dages landkort. ”Ja, lad os finde dem!” står der på vores kort.

Interesserer du dig for verden og samfundet omkring dig, kan du blive klogere både på, hvad der sker, og hvad du kan gøre. Fascineres du af sprogets muligheder og detaljer, kan du bringe det nye steder hen. Er du optaget af naturvidenskabens verden, kan du både stille mikroskopet skarpt på nuet og rette teleskopet mod stjernerne. Elsker du musik, kan du dyrke den både inden- og uden for skoletiden. Vil du finpudse og råudvikle dit talent for fodbold, atletik, svømning eller en helt fjerde løbebane, kan du kombinere skole og sport.

Her står Sokrates og ”det eneste, jeg ved, er, at jeg intet ved” skulder om skulder med nanoteknologi og ”det menneskelige genom består af tre milliarder basepar”.

Her lærer du noget. Om dig selv. Sammen med andre.

For du kan ikke finde dig selv alene.

Hvordan lyder din historie?

På Randers Statsskole bliver du en del af et fællesskab, der er mere end 450 år gammelt, og du kommer til at knytte venskaber, der varer for – ja – livet.

Her møder du elever, der er helt som dig, og andre, der er helt modsat. Her fastholdes traditioner, som har været her altid, og her forventer vi, at du vil skabe nogle nye. Her lever historien, kulturen og århundreders hemmeligheder i væggene, og her bryder vi murene ned, tager ud på gaderne og samarbejder med resten af Randers – og resten af verden. Her sveder vi, når vi danser til festerne, og her sveder vi, når vi forbereder os til eksamen. Her kommer du til at bande over noget. Og grine af meget.

Her er der plads til dig, fordi vi sammen skaber plads til alle.

Randers Statsskole har en lang historie. Men historien er ikke skrevet for dig. Den får du selv lov til at skrive. Vi kigger på fremtiden. Din og vores.

3 år. For livet. Venner. For livet. Old. For livet.

Staten. For livet.

Vision 2025

På Randers Statsskole får du mulighed for at udleve dine drømme.
Gennem fællesskaber og fagligheder former vi vores fremtid.
I historiske og nutidige rammer mødes vi med tillid, respekt og udsyn.

Huekast24-aspect-ratio-318-318