DEN NYE EPX SKAL TILBYDE MERE END FESTER, FLASKER OG EN UDSÆTTELSE AF BESLUTNINGER

Af: Mogens Pold, rektor

Siden tirsdag før efterårsferien har vi kendt til rammerne for, hvordan ungdomsuddannelserne skal se ud fra august 2030.

Tanken er, at alle unge skal have en ungdomsuddannelse – en ungdomsuddannelse, der for alles vedkommende skal være en gymnasieuddannelse, enten en stx, en hhx, eller en erhvervs- og professionsrettet epx-uddannelse. Unge, der måtte ønske en erhvervsuddannelse, kan så vælge denne efterfølgende.

FARVEN PÅ HUEN

Argumenterne fra regeringen, med børne- og undervisningsministeren i spidsen, er, at alle unge drømmer om at blive en del af gymnasiets fest- og alkoholkultur, indgå i sociale fællesskaber, studenterkørsel og huer – og i øvrigt få mulighed for at udsætte deres beslutning om fremtidigt erhvervsvalg.

Man må samtidig forstå af debatten og en særdeles uheldig reklamevideo for epx, hvor Tesfaye ses servere ølbong af en studenterhue, at det altså også udelukkende er disse attraktive elementer, man som undervisningsminister formår at fremhæve ved de nuværende gymnasiale ungdomsuddannelser – en debat, der i øvrigt næsten udelukkende tager afsæt i stx.

Skulle der være unge grundskoleelever, der står overfor at skulle træffe et ungdomsuddannelsesvalg, der oplever at blive talt ned til i denne debat, kan man på ingen måde fortænke hverken dem eller deres forældre i det.

Mens diskussionerne primært handler om det sociale, festerne og farven på studenterhuen, er diskussionen om, hvad stx først og fremmest bibringer de unge, til gengæld pinligt fraværende.

FAGLIGHED I FÆLLESSKAB

På stx arbejder alle unge mennesker hver dag med et fagligt stof. De arbejder på at tilegne sig viden inden for alle fagområder. De lærer sprog, forholder sig til historie og samfundsforhold, får demokratiske pejlemærker, indsigt i naturvidenskabelige regelmæssigheder og forskellige kunstarters bidrag til et moderne samfund.

Og der, hvor eleverne kan opleve, at gymnasiet for alvor giver mening, er, når de i skriftlige opgaver, diskussioner og oplæg i klassefællesskabet skal diskutere denne viden, argumentere og føre belæg for deres påstande og synspunkter. Gymnasiet giver eleverne redskaber til at deltage i og forhåbentlig kunne overskue det meget komplekse samfund, de er en del af.

Redskaber til at søge viden og anvende denne viden er et centralt element for os alle – ikke mindst i en digital tidsalder, hvor fake news og manipulation er en risikofaktor. Og det er et centralt element for de unge, der skal vælge en ungdomsuddannelse.

Derfor skal vi stoppe med at tale ned til unge og deres forældre ved at sige, at valg af ungdomsuddannelse alene er et tilvalg af fester og en udskydelse af valget af erhvervsretning.

Når elever vælger en uddannelse, er det fordi de har et ønske om at uddanne sig til relevante samfundsborgere i det liv, der skal leves nu og i mange år efter gymnasiet.

FEST, FLASKER OG FARVER

Skal epx derfor blive en relevant uddannelse for de unge, skal regering og minister kunne tale om andet end fest, flasker og farver (og en fremtidig mulighed for at slippe for oldtidskundskab og kemi) og i stedet argumentere for, at denne nye epx- uddannelse kan løfte de unge til at kunne leve, agere i og påvirke det samfund, de er en afgørende del af.

En ungdomsuddannelse skal være meningsfuld og skabe selvtillid hos den enkelte. For det lækre hår er blot forbigående…

Image-5-scaled-aspect-ratio-318-318